Et eventyr på åpent hav: Nærkontakt med naturkreftene og uventede møter
Å seile på åpent hav er en utrolig reise som kan by på uforglemmelige opplevelser og utfordringer. I dette intervjuet med Bruno Skov får vi et glimt av en slik reise.
Bruno Skov, som kommer fra Odense, er utdannet skipsbygger ved Odense Stålskibsværft og har jobbet som salgssjef ved verftet i Rudkøbing. I 1982 reiste Bruno med familien til Australia, der han igjen jobbet som skipsmegler og senere drev sin egen virksomhet som forhandler av Hemples Ship Paint. I Australia bygde Bruno båten "Bodyguard", en seilbåt bygget for å krysse verdenshavene. Brunos reise begynte i Vest-Australia i mai 1990. Bruno og kompisen hans startet reisen rundt Australia, mot Papua Ny-Guinea, via de mange øyene i Stillehavet til Japan. Her besøkte de den idylliske øya Chichi-jima, den pulserende metropolen Tokyo og den nordlige øya Hokkaido. På reisen opplevde de skiftende landskap og kulturelle forskjeller som beriket eventyret. En natt på vei opp til Beringshavet opplevde de en uventet utfordring da båten deres gikk på grunn. Det var en sovende hval som var usynlig for dem. De kolliderte med den med full kraft. Den voldsomme kollisjonen resulterte i at et besetningsmedlem ble kastet over bord. Heldigvis hadde besetningsmedlemmet en livline og ble raskt trukket om bord igjen. Bruno er takknemlig for at skroget er laget av stål, for det viste seg å være perfekt for eventyret deres. Hadde båten vært laget av glassfiber, ville de ha krasjet.

Etter 3-4 dager til sjøs i Beringshavet ble de konfrontert med et alarmerende stormvarsel. To sykloner med vindstyrker på 115 knop var på vei mot dem. De bestemte seg for å søke ly bak Kurilene, som er omstridt territorium mellom Russland og Japan. Selv om det var et kontroversielt valg, prioriterte de sikkerheten og satte seil for å søke beskyttelse bak øyene. Ifølge Bruno var det tøffe været med tåke og kraftige dønninger bare noen av utfordringene de møtte under stormen. Mens Bruno søkte ly bak øyene, dukket det plutselig opp russiske krigsskip i tåken. På grunn av språkbarrieren og manglende kommunikasjonsevner lå det usikkerhet i luften. En konflikt ble imidlertid unngått, og de russiske besetningsmedlemmene, to menige og en offiser, gikk om bord for å sjekke pass, proviant og sjøkart. Her hadde Bruno åpnet motorrommet og lagt frem verktøy, alt for å underbygge historien om at de var i havsnød. Heldigvis ble de godtatt som nødstedte og fikk fortsette reisen uhindret. Etter de intense opplevelsene fant eventyrerne endelig en trygg havn på Attu Island, USAs vestligste punkt nær Russland. På denne avsidesliggende øya med 40 innbyggere fikk de lov til å nyte et varmt bad og vaske klærne sine. Disse tilsynelatende enkle gledene ble plutselig verdsatt luksus etter å ha vært fratatt dem i lang tid.

Brunos råd til nye seilere:
Før du legger ut på et eventyr, bør du søke råd fra erfarne seilere. Jeg vil anbefale alle å snakke med noen som har mange års erfaring og som kan gi råd om valg av riktig båt. Særlig rorkonstruksjonen er avgjørende, siden roret er det viktigste elementet i en båt. Det må være ekstremt robust, siden du kan møte 6-7 meter høye bølger i flere uker i strekk. Du må få en mekaniker til å gå gjennom motoren. Jeg bruker en Perkins-motor fordi jeg kan få tak i reservedeler til den over hele verden. Jeg vil råde dem til å få en dieselmekaniker til å inspisere motoren og forklare hvordan den fungerer, hvilke pumper som finnes og hvorfor de er viktige. Det er viktig å ha denne kunnskapen, slik at du kan identifisere og løse problemet hvis motoren plutselig stopper - noe som har skjedd med meg. Jeg hadde opplevd en feil med elektronikken, som egentlig ikke hører hjemme i en båt. Det er en skjør ting som ikke tåler vann, så det lærte jeg av.
Brunos andre båt "bodyguard" fra 2016 med stålskrog er til salgs hos Yachtbroker, så hvis du vil ha en båt som tåler tøffe påkjenninger, er dette båten for deg.