Prisen er konverteret til din lokale valuta baseret på den aktuelle valutakurs
Hallberg-Rassy 42 F Mk II
Det er en stor glede å presentere langturseileren "Iris" - en Hallberg Rassy 42F Mk II fra 1998 i eksepsjonell stand innvendig og utvendig, med en imponerende utstyrsliste og oppdateringer (se under i beskrivelsen). Høsten 2024 har båten blitt overhalt av en profesjonell båtekspert, en rigger og en seilmaker og er i skrivende stund lagret tørt i en hall på Sjælland.
HR 42F ble designet av argentinske German Freers og bygget av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - ubegrenset havseilas. Totalt ble det bygget 181, hvorav de siste 128 var Mk II-versjonen. HR 42F Mk II kjennetegnes av sin ekstraordinære kvalitet og utmerker seg på en lang rekke områder, inkludert seiling på de store verdenshavene. Se følgende presseutdrag
Det er en stor glede å presentere langturseileren "Iris" - en Hallberg Rassy 42F Mk II fra 1998 i eksepsjonell stand innvendig og utvendig, med en imponerende utstyrsliste og oppdateringer (se under i beskrivelsen). Høsten 2024 har båten blitt overhalt av en profesjonell båtekspert, en rigger og en seilmaker og er i skrivende stund lagret tørt i en hall på Sjælland.
HR 42F ble designet av argentinske German Freers og bygget av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - ubegrenset havseilas. Totalt ble det bygget 181, hvorav de siste 128 var Mk II-versjonen. HR 42F Mk II kjennetegnes av sin ekstraordinære kvalitet og utmerker seg på en lang rekke områder, inkludert seiling på de store verdenshavene. Se følgende presseutdrag om modellen, hentet fra HRs nettsted.
Det svenske båtmagasinet På Kryss & Till Rors, sier:
"Utsøkt finish og hver eneste detalj er gjennomtenkt. Denne båten vekker tillit fra den gjennomgående gitterstrukturen i dørken, lamineringen av skrog og dekk, riggen, hvordan kjøl og ror er festet til den minste lille detalj på dekk så vel som innvendig. Bak hver Hallberg-Rassy-båt står en håndverker som personlig tester alt utstyr på lange prøveturer før det settes i produksjon. En slik detaljrikdom er uvanlig i båtbygging, men det merkes. Vi fortsetter å lete, men det er ingenting å utsette på...... Vår konklusjon er at designer Germán Frers' inntreden i Ellös har resultert i båter som kombinerer det beste fra to forskjellige verdener. Den uerstattelige følelsen av godt håndverk, den uslåelige levestandarden om bord er fortsatt til stede, i tillegg til den trygge følelsen av en fullkjølt båt med utmerkede sjøegenskaper, spesielt i røft vær. Vi har funnet en helt ny idé om cruisebåter som er realisert i denne båten....Den Hallberg-Rassy 42F får deg til å føle deg trygg og sikker. Du kan seile hvor som helst, når som helst og i all slags vær."
Dette praktfulle eksemplaret med byggenummer 115 ble sjøsatt i mars 2000, og har vært i hendene på tre dedikerte eiere, inkludert de nåværende eierne (original salgsfaktura er tilgjengelig). Skipet har blitt omhyggelig vedlikeholdt med respekt for skipets opprinnelige stil og sjel, både innvendig og utvendig, og er i eksepsjonell stand med mange forbedringer. "Iris" har alltid overvintret i en tørr og kjølig hall, noe som har medført at blant annet teakdekket er i utmerket stand.
"Iris" seilte fra Danmark i juli 2022 og har siden da reist verden rundt i sitt kjølvann. "Iris" har blitt kontinuerlig vedlikeholdt og oppdatert under hele reisen og ble inspisert av både en profesjonell båtekspert og en rigger ved ankomsten til Nykøbing Sjælland sommeren 2024.
"Iris er en sjelden perle som kombinerer eleganse, kvalitet, pålitelighet og muligheten for langturseiling. Uansett hvor du drar, korte eller lange turer, vil du bli belønnet med en seilbåt i toppklasse.
IRIS, Hallberg Rassy 42F MkII, #115
Bygget: 1998, sjøsatt 3/2000
Standardlayout med lugar forut, midtsalong med U-formet bysse og navigasjonssete, eierlugar akterut og to bad/toaletter.
Senger: 5
Båtkategori A - Ocean
Lengde 13,22 m (43 1/3")
Bredde: 3,95 m
Dybgang: 2,00 m
Vekt (tom) 12,5 tonn, hvorav 4,7 tonn er blykjølen.
Skrogmateriale: GRP
MOTOR:
Volvo Penta TMD 22 Turbo marine diesel 76 Hp
Motortimer: 2800
J-Prop sammenleggbar propell
Reservepropell i motorrommet
Webasto varmesystem i alle områder av båten
Ekstra mastervolt 90A dynamo montert på motor (2024), med separat MPPT-lader for servicebatterier. Startbatteri 140Ah Exide marine dual purpose AGM, 5/2020
Servicebatterier: 3 batterier, hvert 240Ah Victron deep cycle AGM 07/2023
Baugpropell Sidepower SP95 TI
420 l dieseltank
685 l ferskvannstanker (2 tanker)
Watermaker AquaTec DD 500, 65 l/h, 2022
Gobius Nivåindikator for topp vanntank, 2022
RIGG:
Selden-rigg med rullende storseil i masten og Selden 300 S rullende fokk. Mast: 18,75 m ekskl. windex
Seilareal (hoved + fokk): 89m2
All løpende rigg skiftet ut 2022
Riggen har blitt sjekket av en profesjonell rigger i Danmark i 2024
SAILS:
Storseil Elvstrom offshore med vertikale lekter i full lengde, brukt.
Genua Elvstrom offshore, brukt.
Genua, Elvstrom 140m2, svært lite brukt.
Reservefokk, Elvstrom, nesten aldri brukt og i veldig god stand.
Reserve storseil, Elvstrom rullestorseil uten lekter, veldig god stand.
ELEKTRISK:
Ekstern landstrøm 220V / 50Hz Intern strøm 12V
Mastervolt MASS 12/80-2 lader
Mastervolt MASS COMBI lader/omformer 12/1200-60
Mastervolt MASS GI 3,5 isolasjonstransformator
Mastervolt masterlink MICC kontrolldisplay
Mastervolt system manager MICC-display
Mastervolt system manager AC whisper
Solara 2*35 W solcellepaneler på vogntaket, med separat MPPT-lader Victron batterimonitor BMV-712 med Bluetooth, 2023
600 W solcellepaneler på targabue med separat MPPT-lader, Bluetooth, 2022 Watt&sea Pod-600 hydrogenerator, med 2 ekstra propeller, 2022
Flere USB-porter i cockpit og ved navigasjonspult 2022
ELEKTRONIKK:
Raymarine Axiom9+ kartplotter 2022
Raymarine SD-kortleser 2022
2 Raymarine i70 multifunksjonsskjermer, 2022
Raymarine vind-, dybde- og hastighetssvinger, 2022
Raymarine ACU-400 autopilot med i70s-display og type 2 lineær drivenhet 07/2023 Raymarine ST50 multidisplay
Raymarine ST50 GPS-skjerm
Raymarine 18" digital radar
Garmin VHF 300i med ekstra cockpitinstallasjon og håndsett
Garmin AIS 600-mottaker/sender
2 Entel HT-644 bærbar og vanntett VHF, 2022
IridiumGo-enhet inkl. ekstern marin antenneinstallasjon 2022
Sony AM/FM-radio med både interne høyttalere og cockpithøyttalere
Prosonic 12V TV-skjerm
INTERIØR:
Kjøleskap i bysse
ENO "Gascogne" gasskomfyr, 2 brennere og stekeovn
Fryser Isoterm BI29, 2022
Alle lyspærer byttet til LED
LED-lys i alle lugarer og bysse, 2022
Røde LED-lys i bysse, navigasjonsskranke og trapp, 2022
Caframo-vifter i akterlugar, bysse, salong og fremre lugar (5), 2022 Begge toalettene er utstyrt med svartvannstanker.
Begge manuelle toalettpumper, JABSCO, byttet 2022
Ferskvannspumpe byttet ut, 2022
Utskifting av dreneringspumpe på badet akter, 2022
Air-only-ventilatorer installert på begge badene, 2022
SIKKERHETSUTSTYR
2 jekklinjer, 2022
Redningsflåte, Seasava pro iso, ISO 9650-1A 2022 service frem til 4/2024 Rescue-me Epirb1 havsignal, 2022
Radarreflektor Echomax 230, 2022
MOB-bøye med automatisk lys
Secumar 17 MOB-pakke
DIVERSE:
Alle undervannsgjennomføringer og sjøventiler skiftet til gjennomgående design og/eller marin messing, 2022 Vulcan anker, 33 kg, 2022 med 80 m 10 mm kjetting
Reserveanker Fortress FX 23 med blyfylt ankerline, 2022
Original CQR 25 kg anker
Italwinch ankerspill 1500w, 2022
Solbue og jolle davit, Baltic solbuer, 2022
Bimini med ekstra soltak og solskjermingssider, Kapell og Annat, 2022
Spesialtilpassede, skreddersydde cockpitputer, 2022
Sprayhood og cockpittelt
Suunto-kompass ved roret
Zodiac Cadet 270 jolle i aluminium, 2022
Mercury 6 hk utenbordsmotor, 2022
Rocna jolleanker i rustfritt stål, 1 kg, 2022
Safire gassgrill med pulpitmontering, 2022
En rekke reservedeler og servicedeler til motor.
Sjekket av en rigger og en båtinspektør i Danmark 2024
Det er en stor glede å presentere langturseileren "Iris" - en Hallberg Rassy 42F Mk II fra 1998 i eksepsjonell stand innvendig og utvendig, med en imponerende utstyrsliste og oppdateringer (se under i beskrivelsen). Høsten 2024 har båten blitt overhalt av en profesjonell båtekspert, en rigger og en seilmaker og er i skrivende stund lagret tørt i en hall på Sjælland.
HR 42F ble designet av argentinske German Freers og bygget av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - ubegrenset havseilas. Totalt ble det bygget 181, hvorav de siste 128 var Mk II-versjonen. HR 42F Mk II kjennetegnes av sin ekstraordinære kvalitet og utmerker seg på en lang rekke områder, inkludert seiling på de store verdenshavene. Se følgende presseutdrag