• Salona 37 2008 - EU VAT Paid. Performance and comfortable living space combined. #1
  • Salona 37 2008 - EU VAT Paid. Performance and comfortable living space combined. #2
  • Salona 37 2008 - EU VAT Paid. Performance and comfortable living space combined. #21
  • Salona 37 2008 - EU VAT Paid. Performance and comfortable living space combined. #56
  • Salona 37 2008 - EU VAT Paid. Performance and comfortable living space combined. #17
Salona 37 2008 - EU VAT Paid. Performance and comfortable living space combined.
FacebookLinkedIn
  • Merke
  • Salona
  • Modell
  • 37
  • År
  • 2008
  • Motor
  • VolvoPenta D1 - 30
  • Brændstof
  • Diesel
  • Lengde
  • 11,29 m (37 ft)
  • Bredde
  • 3,6 m (11,8 ft)
  • Dybde
  • 2 m (6,6 ft)
  • Vekt
  • 6,2 ton
  • Skrog
  • Glassfiber
  • Sted
  • lagos, PT
EUR 79 900
NOK 935 400*
*
Prisen er konverteret til din lokale valuta baseret på den aktuelle valutakurs

Salona 37 2008 - EU VAT Paid

Salona 37 2008 - EU MVA betalt - Cruising Racer

Salona 37 2008 - EU MVA betalt
Kombinerer fart og ytelse med komfortabel boareal.
(Skrogfarge - se kommentarer nedenfor)

Ligger på sørkysten av Portugal. Ideelt utgangspunkt for Middelhavet, Atlanterhavet og Algarve-kysten.

Salona 37 er en allsidig cruiser som kombinerer fart og ytelse med komfortabel oppholdsrom. En ekte racingseilbåt kjent for sin utmerkede ytelse, romslige interiør og prisbelønte design.
37-fotsmodellen ble bygget mellom 2006 og 2011 av AD Boats i Kroatia. Alle Salona-modellene er forsterket med en rammekonstruksjon i rustfritt stål (gitteret utgjør båtens strukturelle ryggrad) som støtter kjølen, masten og vantene, noe som gir båtene en ekstremt sterk, men likevel lett
Salona 37 2008 - EU MVA betalt
Kombinerer fart og ytelse med komfortabel boareal.
(Skrogfarge - se kommentarer nedenfor)

Ligger på sørkysten av Portugal. Ideelt utgangspunkt for Middelhavet, Atlanterhavet og Algarve-kysten.

Salona 37 er en allsidig cruiser som kombinerer fart og ytelse med komfortabel oppholdsrom. En ekte racingseilbåt kjent for sin utmerkede ytelse, romslige interiør og prisbelønte design.
37-fotsmodellen ble bygget mellom 2006 og 2011 av AD Boats i Kroatia. Alle Salona-modellene er forsterket med en rammekonstruksjon i rustfritt stål (gitteret utgjør båtens strukturelle ryggrad) som støtter kjølen, masten og vantene, noe som gir båtene en ekstremt sterk, men likevel lett konstruksjon. En konstruksjon som også er kjent fra X-Yachts seilbåter. Rorrommet er adskilt fra resten av båten med et vanntett skott som et ekstra sikkerhetstiltak for å isolere potensiell vanninntrengning.

Denne versjonen av Salona 37 er medium dypgående (2 meter) og er et kompromiss mellom dypgang og ytelse. Den ble kåret til årets yacht i både Europa og USA i 2007, og den ble kåret til årets båt i Kroatia i 2006, noe som understreker dens enestående design og ytelse.

Utførelsen av denne Salona 37-versjonen består av 2 lugarer og 1 toalett. Interiøret er klassisk og funksjonelt, både på sjøen og i havnen. På babord side er det en praktisk L-formet bysse med rikelig med oppbevaringsplass, komfyr, stekeovn og kjøleskap, og på styrbord side er det et navigasjonsbord som også fungerer som et "kontor om bord". På babord side ligger gjestelugaren med dobbeltseng, og på styrbord side er det toalettrom med toalett og dusj. Den romslige salongen har to komfortable sofaer på hver side, som også gir køyeplass til to, og et sammenleggbart bord. Hovedlugaren har en stor dobbeltseng og ligger i den fremre delen av båten.

Cockpiten er svært romslig med lange benker og har et skap som er stort nok til å oppbevare jolle og utenbordsmotor. Bommen/midtskips håndteres foran rattet. Den bakre benken bak rattet kan skrus av for å gjøre akterenden åpen og mer sporty. Som en ytelsesoppgradering har denne Salona 37 blitt utstyrt med et avtakbart baugspryd som støtter en gennaker og en code-0. Spesielt code-0 gir en massiv fartsøkning i lett vind.

Båtens skrog ble malt av en av de tidligere eierne og har blitt veldig blekt med årene. Utseendet på skroget representerer ikke det ellers topp vedlikeholdte og skinnende utseendet på resten av båten. Hvis den nye eieren ønsker at båten skal se ut som ny igjen, anslås en ny Awlgrip-maling av fagfolk til rundt 5 500 euro, eller alternativt kan foliering gjøres for betydelig lavere kostnader.
Båtens navn er S/Y Sobat Kras, og er et malaysisk uttrykk for "nær venn". Den nåværende eieren er dansk og den tredje eieren av båten. Båten er registrert i Danmark (EU).

Den første eieren (nederlender) kjøpte den for en kombinasjon av kappseiling og cruising i 2008. Siden 2016 har båten ikke vært i kappseilas.
Den andre eieren, et eldre nederlandsk ektepar, kjøpte S/Y Sobat Kras i 2016 for å seile i Nederland. Først fikk de undervannsskroget fullstendig omarbeidet med full sliping, epoksygrunning og kobberbelegg. Høsten 2020 solgte de båten til den nåværende eieren på grunn av helseproblemer, og båten ble seilt fra Nederland til Danmark.

Den nåværende eieren ønsket en robust båt for familien, 2 voksne og 2 barn, for en seks måneders reise fra Danmark til Middelhavet. Med bakgrunn i kappseiling og en forkjærlighet for rask seiling ønsket de noe mer enn en vanlig "familiecruiser". Salona 37 oppfylte alle kravene: romslig innredning for en familie, blykjøl, høy rigg, stålramme, åpen cockpit, separat rorrom og, viktigst av alt, veldig rask. Etter kjøpet ble båten utstyrt med baugspryd, gennaker og code-0.
De første årene seilte familien i sommerferien til Sverige, Norge og Bornholm. Og nå har de fullført det seks måneder lange familieeventyret fra Danmark over Biscaya til Spania og Balearene. Etter fem år, inkludert seks måneder i Atlanterhavet og Middelhavet, er det på tide å gi S/Y Sobat Kras videre til en ny eier med lidenskap for seiling.

Med denne Salona 37 og S/Y Sobat Kras får du en trygg og ekte "nær venn" som er klar til å ta deg med på nye seileventyr!
Båten ble tatt opp i Lagos i oktober 2025, motoren fikk service, skroget og propellen ble rengjort, og anodene ble sjekket.

Utstyr og fakta
Generelle spesifikasjoner:
- Modell: Saloma 37 ft.
- Design: J & J Design
- Byggherre: Salona Yachts (AD Boats Ltd.)
- Modellår: 2008
- Byggenummer: 67
- Lengde: 11,29 m
- Lengde i vannlinje: 10,23 m
- Bredde/bjelke: 3,60 m
- Dybgang: 2,00 m
- Deplasement: 6 200 kg
- Ballast: 2 100 kg
- Masthøyde/brohøyde: 17,5 m
- Planløsning: 2 lugarer og 1 toalettrom
- Konstruksjon: Ramme i rustfritt stål for sterkere kjølfeste og støtte for kjettingplate. Skroget er laget av vinylesterharpiks for sterkere konstruksjon.

Oppgraderinger
2022
- Nedre rorlager oppgradert til nålelager (Jefa)
2023
- Ny vanntrykkpumpe
- Ny toalettpumpe og nye slanger
2024
- Toalettpumpe oppgradert til Jabsco "Twist and lock"
- Membran for seildrev skiftet ut 2023/2024
2025
- Ny Sparcraft nedhaler til bommen
- Alle vinsjer har fått service
- Kulelagre i traveller for storskot skiftet ut
- Ny svartvannspumpe
- Propellnavet har blitt skiftet ut
- Nye høyttalere i cockpiten

Rigg og seil
Storseil:
- UK Tape-Drive Carbon. Seilet er slitt, men ok og holder formen.
- Det originale storseilet er i Dacron og ble ifølge tidligere eier brukt sparsomt. Nåværende eier har aldri brukt det.

Toppseil / stagseil:
- Fokk Furlex rullesystem, DXC cruising-laminat (2020)

Seil for lett vind:
- Gennaker med strømpe på Selden-baugspryd (2022)
- Code-0 på Selden-rulleskrog (2025)
- Spinnaker i god stand (2020)
- Spinnakerstang i karbonfiber (lakkert 2025)

Vinsjer
2 x Harken 48 2-trinns
2 x Harken 40 2-hastighet

Navigasjon og elektronikk
- Raymarine Axiom+ (2023)
- Raymarine Quantum Radar på masten (2025)
- AIS (sann kurs)
- Raymarine ST60-serien
o Ekkolodd
o Logg (defekt svinger)
o Vind
o Autopilot (6002)
- VHF Ray240E
- Raymarine Autopilot S1 smartpilot 6002 (har opplevd at den slår seg av og til)
- Teltonika WiFi-ruter + 4G/5G-antenne (2025)
Motorer
- Motor: VolvoPenta D1-30 27 hk
- Seilmotor: 130S (membran 2023)
- Propell: Flexofold sammenleggbar
- Motortimer: 1600 timer
- Service på motoren oktober 2025
Motoroppgraderinger 2024:
- Varmeveksler og manifold demontert og rengjort
- Lydisolasjonen er betydelig forbedret
- Ekstra lyddemper på eksosen
- Mekanisk ventilasjon av motorrommet installert
Tank og kapasitet
- Drivstoff: 110 liter
- Vann: 200 liter
- Varmtvann: 20 liter (220 V eller motor)
- Vanntank: 40 liter
Elektrisitet og energi
- 280AH litiumbatteri og tilhørende nytt ladesystem (2025)
- Avtakbare solcellepaneler for rekkverk kan inkluderes: 2 x 120 W og tilhørende kontroller (én MC4-kontakt må skiftes ut)
- Solcellepaneler for sprayhood kan leveres med 2 x 55 W, inkludert individuelle MPPT-er

Lerret
- Lazybag/Boom-deksel
- Sprayhood
- Vintertrekk for cockpit (2022)

Utstyr på bakken
- Rocna Vulcan anker 15 kg og 50 m kjetting
- Ankerspill Quick, med kablet fjernkontroll

Båt og påhengsmotor
- Quicksilver 250 luftdekk, hard oppblåsbar bunn (2021)
- Suzuki 2,5 hk utenbordsmotor (2019)

Sikkerhet og sikkerhetsutstyr
- EPIRB (marint nødpeilesender)
- Sea go Life-flåte 4 personer (trenger service)
- CE-kategori: A

Oppvarming
- Webasto dieselvarmer
Salona 37 2008 - EU MVA betalt
Kombinerer fart og ytelse med komfortabel boareal.
(Skrogfarge - se kommentarer nedenfor)

Ligger på sørkysten av Portugal. Ideelt utgangspunkt for Middelhavet, Atlanterhavet og Algarve-kysten.

Salona 37 er en allsidig cruiser som kombinerer fart og ytelse med komfortabel oppholdsrom. En ekte racingseilbåt kjent for sin utmerkede ytelse, romslige interiør og prisbelønte design.
37-fotsmodellen ble bygget mellom 2006 og 2011 av AD Boats i Kroatia. Alle Salona-modellene er forsterket med en rammekonstruksjon i rustfritt stål (gitteret utgjør båtens strukturelle ryggrad) som støtter kjølen, masten og vantene, noe som gir båtene en ekstremt sterk, men likevel lett

Utstyrsliste

Motor
HP27
Motortimer1600
Motor år2008
Motornummer5102110479S
Køling med ferskvandJa
PropellerakselSaildrive 130S
PropellerFlexofold folding
ThrusterNei
Motorer1
Brændstofkapacitet109
Hastighed7
Sejl og rig
StorsejlJa
StorsejlUK Tape - Drive Carbon
ForsejlJa
ForsejlJib Furlex furling system, DXC cruising laminat
RigtypeSloop Marconi 9/10
Kode 0Ja
SpinnakerJa
GennakkerJa
Dæksel til bomJa
Lazy JackJa
RulningJa
SpinnakerstokJa
Masthøjde17,5
Navigasjon
KortplotterJa
KortplotterRaymarine Axiom+
LogJa
DybdemålerJa
VHF-radioJa
VHF-radioRay240E
RadarJa
KompasJa
AutopilotJa
AutopilotRaymarine Autopilot S1 smartpilot 6002
LanternerJa
GPSJa
vindmålerJa
AIS transmitterYes
AIS responderYes
Indenbords
BrændeovnJa
KølerJa
ToiletJa
SeptiktankJa
BruserJa
Senge6
TVNei
StereoJa
Sengelængde (cm)200
OpvarmningJa
Holdtank40
DækstømningJa
Satellitt-TV-antenneNei
VaskemaskinNei
OppvaskmaskinNei
Cockpit
RattJa
SprayhoodJa
CockpitbordJa
Hynder i cockpittetJa
WinchenHarken 2*40 and 2*48 2-speed
Dæk
Teak dækNei
Teak i cockpitJa
Ståben og sikkerhedslinjerJa
SvømmeplatformJa
SvømmestigeJa
Total lengde11,29
Tilbehør
FenderJa
FortøjningslinerJa
Jolle / gummibådJa
BåtkrybbeNei
VinterdækkeJa
LivredderJa
BrandslukkerJa
AnkerRocna Vulcan anchor 15Kg
RedningsbådSea go Life raft 4 persons
Annet utstyryes
Diverse
Strøm 230VJa
BådnavnS/Y Sobat Kras
BatteriopladerJa
Batterier280AH Lithium battery + start
Vand under trykJa
varmtvandsbeholderJa
LænsepumpeJa
AnkerspilWindlass Quick
Elektrisk ankerspilJa
VandtankJa
SkrognummerHR-ADBS3767B808
SkibsregisterDenmark
Vanntank (i liter)200
CE-godkendtJa
Dokumentasjon for betalt EU-mvaJa
EpirpOcean signal
WatermakerNei

Beskrivelse og udstyrsliste er opgivet efter oplysninger fra ejer og YachtBroker indestår ikke for eventuelle fejl og unøjagtigheder

Se også ...

YachtBroker er Skandinavias største kjede av profesjonelle båtmeglere og hjelper hvert år hundrevis av fornøyde kunder med å kjøpe og selge båt.