Salona 37 2008 - EU VAT Paid. Performance and comfortable living space combined.
Merke
Salona
Modell
37
År
2008
Motor
VolvoPenta D1 - 30
Brændstof
Diesel
Lengde
11,29 m (37 ft)
Bredde
3,6 m (11,8 ft)
Dybde
2 m (6,6 ft)
Vekt
6,2 ton
Skrog
Glassfiber
Sted
lagos, PT
EUR 79 900
NOK 935 400*
*
Prisen er konverteret til din lokale valuta baseret på den aktuelle valutakurs
Salona 37 2008 - EU VAT Paid
Salona 37 2008 - EU MVA betalt - Cruising Racer
Salona 37 2008 - EU MVA betalt
Kombinerer fart og ytelse med komfortabel boareal.
(Skrogfarge - se kommentarer nedenfor)
Ligger på sørkysten av Portugal. Ideelt utgangspunkt for Middelhavet, Atlanterhavet og Algarve-kysten.
Salona 37 er en allsidig cruiser som kombinerer fart og ytelse med komfortabel oppholdsrom. En ekte racingseilbåt kjent for sin utmerkede ytelse, romslige interiør og prisbelønte design.
37-fotsmodellen ble bygget mellom 2006 og 2011 av AD Boats i Kroatia. Alle Salona-modellene er forsterket med en rammekonstruksjon i rustfritt stål (gitteret utgjør båtens strukturelle ryggrad) som støtter kjølen, masten og vantene, noe som gir båtene en ekstremt sterk, men likevel lett
Salona 37 2008 - EU MVA betalt
Kombinerer fart og ytelse med komfortabel boareal.
(Skrogfarge - se kommentarer nedenfor)
Ligger på sørkysten av Portugal. Ideelt utgangspunkt for Middelhavet, Atlanterhavet og Algarve-kysten.
Salona 37 er en allsidig cruiser som kombinerer fart og ytelse med komfortabel oppholdsrom. En ekte racingseilbåt kjent for sin utmerkede ytelse, romslige interiør og prisbelønte design.
37-fotsmodellen ble bygget mellom 2006 og 2011 av AD Boats i Kroatia. Alle Salona-modellene er forsterket med en rammekonstruksjon i rustfritt stål (gitteret utgjør båtens strukturelle ryggrad) som støtter kjølen, masten og vantene, noe som gir båtene en ekstremt sterk, men likevel lett konstruksjon. En konstruksjon som også er kjent fra X-Yachts seilbåter. Rorrommet er adskilt fra resten av båten med et vanntett skott som et ekstra sikkerhetstiltak for å isolere potensiell vanninntrengning.
Denne versjonen av Salona 37 er medium dypgående (2 meter) og er et kompromiss mellom dypgang og ytelse. Den ble kåret til årets yacht i både Europa og USA i 2007, og den ble kåret til årets båt i Kroatia i 2006, noe som understreker dens enestående design og ytelse.
Utførelsen av denne Salona 37-versjonen består av 2 lugarer og 1 toalett. Interiøret er klassisk og funksjonelt, både på sjøen og i havnen. På babord side er det en praktisk L-formet bysse med rikelig med oppbevaringsplass, komfyr, stekeovn og kjøleskap, og på styrbord side er det et navigasjonsbord som også fungerer som et "kontor om bord". På babord side ligger gjestelugaren med dobbeltseng, og på styrbord side er det toalettrom med toalett og dusj. Den romslige salongen har to komfortable sofaer på hver side, som også gir køyeplass til to, og et sammenleggbart bord. Hovedlugaren har en stor dobbeltseng og ligger i den fremre delen av båten.
Cockpiten er svært romslig med lange benker og har et skap som er stort nok til å oppbevare jolle og utenbordsmotor. Bommen/midtskips håndteres foran rattet. Den bakre benken bak rattet kan skrus av for å gjøre akterenden åpen og mer sporty. Som en ytelsesoppgradering har denne Salona 37 blitt utstyrt med et avtakbart baugspryd som støtter en gennaker og en code-0. Spesielt code-0 gir en massiv fartsøkning i lett vind.
Båtens skrog ble malt av en av de tidligere eierne og har blitt veldig blekt med årene. Utseendet på skroget representerer ikke det ellers topp vedlikeholdte og skinnende utseendet på resten av båten. Hvis den nye eieren ønsker at båten skal se ut som ny igjen, anslås en ny Awlgrip-maling av fagfolk til rundt 5 500 euro, eller alternativt kan foliering gjøres for betydelig lavere kostnader.
Båtens navn er S/Y Sobat Kras, og er et malaysisk uttrykk for "nær venn". Den nåværende eieren er dansk og den tredje eieren av båten. Båten er registrert i Danmark (EU).
Den første eieren (nederlender) kjøpte den for en kombinasjon av kappseiling og cruising i 2008. Siden 2016 har båten ikke vært i kappseilas.
Den andre eieren, et eldre nederlandsk ektepar, kjøpte S/Y Sobat Kras i 2016 for å seile i Nederland. Først fikk de undervannsskroget fullstendig omarbeidet med full sliping, epoksygrunning og kobberbelegg. Høsten 2020 solgte de båten til den nåværende eieren på grunn av helseproblemer, og båten ble seilt fra Nederland til Danmark.
Den nåværende eieren ønsket en robust båt for familien, 2 voksne og 2 barn, for en seks måneders reise fra Danmark til Middelhavet. Med bakgrunn i kappseiling og en forkjærlighet for rask seiling ønsket de noe mer enn en vanlig "familiecruiser". Salona 37 oppfylte alle kravene: romslig innredning for en familie, blykjøl, høy rigg, stålramme, åpen cockpit, separat rorrom og, viktigst av alt, veldig rask. Etter kjøpet ble båten utstyrt med baugspryd, gennaker og code-0.
De første årene seilte familien i sommerferien til Sverige, Norge og Bornholm. Og nå har de fullført det seks måneder lange familieeventyret fra Danmark over Biscaya til Spania og Balearene. Etter fem år, inkludert seks måneder i Atlanterhavet og Middelhavet, er det på tide å gi S/Y Sobat Kras videre til en ny eier med lidenskap for seiling.
Med denne Salona 37 og S/Y Sobat Kras får du en trygg og ekte "nær venn" som er klar til å ta deg med på nye seileventyr!
Båten ble tatt opp i Lagos i oktober 2025, motoren fikk service, skroget og propellen ble rengjort, og anodene ble sjekket.
Utstyr og fakta
Generelle spesifikasjoner:
- Modell: Saloma 37 ft.
- Design: J & J Design
- Byggherre: Salona Yachts (AD Boats Ltd.)
- Modellår: 2008
- Byggenummer: 67
- Lengde: 11,29 m
- Lengde i vannlinje: 10,23 m
- Bredde/bjelke: 3,60 m
- Dybgang: 2,00 m
- Deplasement: 6 200 kg
- Ballast: 2 100 kg
- Masthøyde/brohøyde: 17,5 m
- Planløsning: 2 lugarer og 1 toalettrom
- Konstruksjon: Ramme i rustfritt stål for sterkere kjølfeste og støtte for kjettingplate. Skroget er laget av vinylesterharpiks for sterkere konstruksjon.
Oppgraderinger
2022
- Nedre rorlager oppgradert til nålelager (Jefa)
2023
- Ny vanntrykkpumpe
- Ny toalettpumpe og nye slanger
2024
- Toalettpumpe oppgradert til Jabsco "Twist and lock"
- Membran for seildrev skiftet ut 2023/2024
2025
- Ny Sparcraft nedhaler til bommen
- Alle vinsjer har fått service
- Kulelagre i traveller for storskot skiftet ut
- Ny svartvannspumpe
- Propellnavet har blitt skiftet ut
- Nye høyttalere i cockpiten
Rigg og seil
Storseil:
- UK Tape-Drive Carbon. Seilet er slitt, men ok og holder formen.
- Det originale storseilet er i Dacron og ble ifølge tidligere eier brukt sparsomt. Nåværende eier har aldri brukt det.
Seil for lett vind:
- Gennaker med strømpe på Selden-baugspryd (2022)
- Code-0 på Selden-rulleskrog (2025)
- Spinnaker i god stand (2020)
- Spinnakerstang i karbonfiber (lakkert 2025)
Vinsjer
2 x Harken 48 2-trinns
2 x Harken 40 2-hastighet
Navigasjon og elektronikk
- Raymarine Axiom+ (2023)
- Raymarine Quantum Radar på masten (2025)
- AIS (sann kurs)
- Raymarine ST60-serien
o Ekkolodd
o Logg (defekt svinger)
o Vind
o Autopilot (6002)
- VHF Ray240E
- Raymarine Autopilot S1 smartpilot 6002 (har opplevd at den slår seg av og til)
- Teltonika WiFi-ruter + 4G/5G-antenne (2025)
Motorer
- Motor: VolvoPenta D1-30 27 hk
- Seilmotor: 130S (membran 2023)
- Propell: Flexofold sammenleggbar
- Motortimer: 1600 timer
- Service på motoren oktober 2025
Motoroppgraderinger 2024:
- Varmeveksler og manifold demontert og rengjort
- Lydisolasjonen er betydelig forbedret
- Ekstra lyddemper på eksosen
- Mekanisk ventilasjon av motorrommet installert
Tank og kapasitet
- Drivstoff: 110 liter
- Vann: 200 liter
- Varmtvann: 20 liter (220 V eller motor)
- Vanntank: 40 liter
Elektrisitet og energi
- 280AH litiumbatteri og tilhørende nytt ladesystem (2025)
- Avtakbare solcellepaneler for rekkverk kan inkluderes: 2 x 120 W og tilhørende kontroller (én MC4-kontakt må skiftes ut)
- Solcellepaneler for sprayhood kan leveres med 2 x 55 W, inkludert individuelle MPPT-er
Lerret
- Lazybag/Boom-deksel
- Sprayhood
- Vintertrekk for cockpit (2022)
Utstyr på bakken
- Rocna Vulcan anker 15 kg og 50 m kjetting
- Ankerspill Quick, med kablet fjernkontroll
Båt og påhengsmotor
- Quicksilver 250 luftdekk, hard oppblåsbar bunn (2021)
- Suzuki 2,5 hk utenbordsmotor (2019)
Sikkerhet og sikkerhetsutstyr
- EPIRB (marint nødpeilesender)
- Sea go Life-flåte 4 personer (trenger service)
- CE-kategori: A
Oppvarming
- Webasto dieselvarmer
Salona 37 2008 - EU MVA betalt
Kombinerer fart og ytelse med komfortabel boareal.
(Skrogfarge - se kommentarer nedenfor)
Ligger på sørkysten av Portugal. Ideelt utgangspunkt for Middelhavet, Atlanterhavet og Algarve-kysten.
Salona 37 er en allsidig cruiser som kombinerer fart og ytelse med komfortabel oppholdsrom. En ekte racingseilbåt kjent for sin utmerkede ytelse, romslige interiør og prisbelønte design.
37-fotsmodellen ble bygget mellom 2006 og 2011 av AD Boats i Kroatia. Alle Salona-modellene er forsterket med en rammekonstruksjon i rustfritt stål (gitteret utgjør båtens strukturelle ryggrad) som støtter kjølen, masten og vantene, noe som gir båtene en ekstremt sterk, men likevel lett