• SWAN 38 - New Hull Paint 2023
  • Swan - Albert in Lagos, Portugal
  • Classic Swan
  • Autopilot - updated
  • Anchor control in Cockpit and on deck
Ny pris
Swan 38 - 1976. New Engine 2013, Hull painted 2023 and other upgrades
FacebookLinkedIn
  • Merke
  • Swan
  • Modell
  • NAUTOR SWAN 38 - 1976
  • År
  • 1976
  • Motor
  • Bukh DV24
  • Brændstof
  • Diesel
  • Lengde
  • 11,66 m (38,3 ft)
  • Bredde
  • 3,34 m (11 ft)
  • Dybde
  • 2 m (6,6 ft)
  • Vekt
  • 8,3 ton
  • Skrog
  • GRP
  • Location
  • FARO, PT
EUR 95 000
NOK 1 115 700*
*
Prisen er konverteret til din lokale valuta baseret på den aktuelle valutakurs

Swan 38 - 1976. New Engine 2013, Hull painted 2023 and other upgrades

SWAN 38 En båt med enestående klassisk design, førsteklasses kvalitet og enorm respekt for ytelse og stabilitet.
Det som gjør Swan 38 bedre enn alle andre båter i samme størrelse, er dens evne til å seile på åpent hav under alle værforhold, med raske seilegenskaper nær vinden, samtidig som mannskapet er komfortabelt, trygt og uthvilt.
Designet ble bestilt fra de legendariske arkitektene Sparkman & Stephens av det fortsatt berømte finske verftet NAUTOR i 1974. Nautor hadde allerede hatt stor kommersiell suksess med en rekke S&S-designede Swans fra 36 til 65 fot. Swan 38 ble designet som en mer kompakt versjon av deres svært vellykkede Swan 42-design fra 1967, som hadde vist seg å være en fantastisk prestasjonsbåt på alle kappse
SWAN 38 En båt med enestående klassisk design, førsteklasses kvalitet og enorm respekt for ytelse og stabilitet.
Det som gjør Swan 38 bedre enn alle andre båter i samme størrelse, er dens evne til å seile på åpent hav under alle værforhold, med raske seilegenskaper nær vinden, samtidig som mannskapet er komfortabelt, trygt og uthvilt.
Designet ble bestilt fra de legendariske arkitektene Sparkman & Stephens av det fortsatt berømte finske verftet NAUTOR i 1974. Nautor hadde allerede hatt stor kommersiell suksess med en rekke S&S-designede Swans fra 36 til 65 fot. Swan 38 ble designet som en mer kompakt versjon av deres svært vellykkede Swan 42-design fra 1967, som hadde vist seg å være en fantastisk prestasjonsbåt på alle kappseilingsnivåer. Båten har fått et design som vekker oppsikt med det flush-dekk-lignende designet og de unike, innebygde spinnakerbommene på begge sider av dekket.
38 er bygget i virkelig topp kvalitet. Ryggraden er en massiv bjelke i rustfritt stål som er solid støpt inn i bunnen av skroget. Denne stive basen bærer belastningen fra masten og den 3500 kg tunge kjølen, noe som gir GRP-skroget en enorm styrke og stivhet. De fleste båtene ble bygget med et teakdekk som ble lagt vakkert oppå GRP-topplisten. Teaken i denne båten (Albert) er original, men i god stand.
Totalt ble det bygget 116 eksemplarer av 38-foteren mellom 1974 og 1979. Denne båten fra 1976 har serienummer 75.

Med 8 køyeplasser har du plass til hele familien eller mannskapet. Under dekk er det bysse, toalett, mulighet for 4 køyeplasser i salongen, en lugar i baugen og en akterlugar med to langsgående køyer. I 2013 ble båten utstyrt med en ny Bukh DV2-motor, og i 2023 ble skroget malt med Awlgrip.
Under dekk er snekkerarbeidet perfekt og polert til en møbelsnekkerfinish og fortsatt i god stand. Swan 38 ble i sin tid ansett som en romslig båt, og selv om den i dag ikke kan sammenlignes med moderne båter av samme lengde, gir skrogets dype seksjoner og relativt store deplasement mye volum, så stuveplassen er generøs og nyttig.
Det er gode pilotkøyer bak sofaene, slik at mannskapet som ikke er på vakt, kan sove trygt i dårlig vær - selvfølgelig med kumlokk. Det forovervendte kartbordet på babord side gir navigatøren mulighet til å arbeide på et stort, flatt område med plass til instrumenter på skottet, oppbevaringsplass under bordet for kart og papirer og en nyttig hylle for losbøker og annet, uten å forstyrre det hvilende mannskapet. Den rimelig store byssa/kjøkkenet ligger på motsatt side av trappen fra cockpiten. Det er også et stort oppbevaringsskap bak navigatøren.

Lenger akterut er det en privat akterlugar under cockpiten. Man kommer inn via en kort (litt lav) gang på babord side, og den har en dobbeltkøye og en enkeltkøye på babord side og stuverom i midten.
Foran masten er det toalett/dusj på babord side og garderobe og skuffer på styrbord side. Lenger forut domineres lugaren av stuverom for ekstra seil (som CODE-0 og de tre gennakerne, ekstra genua og jolle). Den kan brukes som dobbeltlugar, med to enkeltkøyer eller en stor trekantet seng.
Cockpiten er designet for enkel seiling og håndtering, samtidig som den er godt beskyttet med den større modellen av det originale sprayhoodet, som er spesialtilpasset i Storbritannia.
Swan 38 er en lettseilt båt som er kjent for sine gode kjøreegenskaper. De brede dekkene gir mannskapet raskt og sikkert manøvreringsrom for seilhåndtering og havnemanøvrer, og den enkle riggen med ett enkelt spiler gjør at båten kan seiles med kort mannskap.
Før de nåværende eierne hadde hun to eiere. Den første eieren kjøpte henne fra Sverige og plasserte henne i Genèvesjøen i Sveits (ferskvann), der hun lå beskyttet eller innendørs om vinteren). Hun ble da bare dagseilet. Den andre eieren fikk henne transportert til Storbritannia, der hun også ble brukt nesten utelukkende til dagseiling og hovedsakelig til klubbkappseiling (med stadig bedre seilgarderobe), og bare om sommeren. Hun eies nå av to tyske herrer som også beskytter båten på land hver vinter og får utført innvendige forbedringer på spesialiserte verft. De har fullført følgende: nytt elektrisk system i 2019, nye vinduer i 2021, helt ny undervannsbeskyttelse i 2023, ny - original - AWLGRIP-maling på skroget i 2023.
Nåværende eiere kjøpte henne etter lang tids leting i 2018 i Storbritannia og seilte henne i Baltikum og senere ned til Portugal og Algarve-kysten, der hun nå ligger. De elsker å seile henne, men har ikke lenger tid til å seile på grunn av arbeid i Tyskland og er derfor klare til å gi henne videre til nye eiere.
Det største plusset med denne båten er den vakre skrogmalingen i 2023, den nye motoren og hele seilgarderoben. Det malte skroget gjør at båten alltid ser fin og blank ut, uten behov for omfattende polering og voksing.
Den stående riggen ble fornyet (wirer) i 2013 og inspisert i 2017.
Yachten ligger for tiden fortøyd i Marina de Lagos i Lagos, Portugal, men skal etter planen komme på land i Portimao, Portugal, i løpet av våren i år (2024).

FAKTA
ÅR OG STØRRELSE:
MODELL: NAUTOR Swan 38 Sparkman & Stevens 38 No. 075 (av 115)
ÅR: 1976
Båtens navn: Albert

Lengde: 11,66 m
Bredde: 3,52 m
Dybgang: 2,00 m
Deplacement: 8,3 tonn
Ballast: 3,2 tonn
Kjøltype: finne, bly; Skeg ror.
Skrog: GRP, hvit, ny maling 2023 AWLGRIP, opprinnelig hvit med blå striper

MOTOR:
Motormodell: Bukh DV24
År: Bygget i 2013
Motortimer: 1055
Serienummer: 0575
Drivverk: Axis / Saildrive: Axis, akseldrev
Propell: Trebladet fjærpropell MAXIPROP
Drivstofftank: 1 x 120 l (30 gal) i rustfritt stål på babord side i midten
Vanntank: 200 liter
NAVIGASJON
Danforth constellation-kompass revidert i 2022
Raymarine ST6001 autopilot
Raymarine ST60+ hastighet
Raymarine ST60+ vinddisplay
Raymarine ST60 dybde
Raymarine C80 kartplotter med radar
Radar på stang i hekken
Raymarine 54 DSC VHF
McMerdo Navtex 6
AIS


GALLEY
Gasskomfyr med grill - 3 brennere Eno
Kjøleskap 12V Isotherm Compact Classic med fryser, ny 2019, 60 liter

Oppvaskkum i rustfritt stål
Oppbevaringsskap og skap
1 x induksjonstopp, 1 x vannkoker, 1 x espressomaskin, alle 220 V

ELEKTRISK
1 x 110 amp. motorbatteri 2013.
2 x 120 amp. servicebatterier - 2021/2022
Lades av motorgenerator og 220 V landstrøm.

ANKRE O.A:
Anker: 1 x CQR plog på Lewmar ankerspill, kjetting 40 m og 1 x Danforth med 60 m line, 1 x akter med 30 m line.
Elektrisk ankerspill.
Baugspryd i rustfritt stål.
Kedgeanker med kjetting og vei.

GENERELT UTSTYR
Skyvepit, pulpit og wire i rustfritt stål.
Badestige.
Sprayhood
Cockpitdeksel.
Storseildeksel - (2015).
Lee boards & lee windbreakers.
Vinsjhåndtak.
Klokke og barometer.
Vinduer, luker: 6 x nye vinduer (herdet glass) fra Sailinvest Tallinn 2022
3 x originale luker, veldig bra og tette
2 x lukedeksler blå, OK, 2014
Gummibåt
Utenbordsmotor - Mercury 3,5 hk

SIKKERHETSUTSTYR
Redningsflåte
Brannslukningsapparater.
Nødbluss.
Støtteben
Elektrisk lensepumpe. (2020)
En manuell lensepumpe. (2023
Dan-bøye og livbøye montert på akterpulpiten.

RIG
SLOOP RIGG
Swan enkelt spreder gjennom masten.
Masteskinne og seiltraller - 2014.
Seldon-bom - 2014.
Wire-rigg (2014)
Harken rullestag for storseil.
2 x spinnakerbommer i aluminium innfelt i dekket.
Justerbart indre forstag.
Monterbart baugspryd - (2017)
Svanehals og bomfeste ble inspisert og behandlet - (2017)

SEIL
Stor: 1 NORTH, 3DL fullt battened 2013, GOD stand, siste service (2023)
(tre rev, Harken-mastglidere med kulelager (2014))
Genua: 1 x 110%, NORTH, 3DL fullbattened 2013, god stand, siste service (2023)
1 x 130% Hood, dracon, aldri brukt, ser helt ny ut, (2016)
Harken rullesystem 2014, reparert (2019)
Code Zero 1 x 75m2 svart, Rollytaskers, topdown furling endeløst, helt ny 2023
Spiler: 1 x Hyde Cruising Chute Spi, OK, (2005)
1 x Half Ounce Spi, OK, (2000)
1 x Asym Spi (gennacker) blå, veldig bra, (2017)
Lazyjacks, Lazybag lazyjacks og blå Lazybags, OK, (2014)

VINSJER
2 x Lewmar 43- 2 hastigheter
2 x Lewmar 40- 2 hastigheter
2 x Large Self tailing 50 Harken- 2-hastighets vinsj i cockpit for Genoa
2 x Lewmar 43- 2 hastigheter spinnaker vinsj
1x Lewmar fall.
SWAN 38 En båt med enestående klassisk design, førsteklasses kvalitet og enorm respekt for ytelse og stabilitet.
Det som gjør Swan 38 bedre enn alle andre båter i samme størrelse, er dens evne til å seile på åpent hav under alle værforhold, med raske seilegenskaper nær vinden, samtidig som mannskapet er komfortabelt, trygt og uthvilt.
Designet ble bestilt fra de legendariske arkitektene Sparkman & Stephens av det fortsatt berømte finske verftet NAUTOR i 1974. Nautor hadde allerede hatt stor kommersiell suksess med en rekke S&S-designede Swans fra 36 til 65 fot. Swan 38 ble designet som en mer kompakt versjon av deres svært vellykkede Swan 42-design fra 1967, som hadde vist seg å være en fantastisk prestasjonsbåt på alle kappse

Utstyrsliste

Motor
HP24
Motortimer1055
Motor år2013
Motornummer210495
Køling med ferskvandJa
PropellerakselDirect Axis/Shaft Drive
PropellerMaxiprop 2 blade feathering
ThrusterNei
Motorer1
Brændstofkapacitet120
Hastighed8
Sejl og rig
StorsejlJa
StorsejlNORTH 3DL full battern GOOD 2013 GOOD condition
ForsejlJa
ForsejlGenoa 110% NORTH 3DL 2013 GOOD Condition
RigtypeSwan Single spr keel stepped
Kode 0Ja
SpinnakerJa
GennakkerJa
Dæksel til bomJa
Lazy JackJa
ZippackJa
RulningJa
SpinnakerstokJa
Masthøjde12,88
Navigasjon
KortplotterJa
KortplotterRaymarine C80
LogJa
DybdemålerJa
VHF-radioJa
VHF-radioRaymarine 54 DSC VHF
RadarJa
KompasJa
AutopilotJa
AutopilotRaymarine ST6001
LandternsJa
GPSJa
vindmålerJa
AIS transmitterYES
AIS responderYES
Indenbords
BrændeovnJa
KølerJa
ToiletJa
SeptiktankJa
BruserJa
Senge8
Max højde kabine (cm)185
TVNei
StereoJa
Sengelængde (cm)210
OpvarmningJa
Holdtankno
DækstømningNei
Cockpit
RorkultNei
RattJa
SprayhoodJa
Telt i cockpitNei
CockpitableNei
Hynder i cockpittetJa
WinchenLewmar 50 and 43
Dæk
Teak dækJa
Teak i cockpitJa
Ståben og sikkerhedslinjerJa
SvømmeplatformNei
SvømmestigeJa
Tilbehør
FenderJa
FortøjningslinerJa
Jolle / gummibådJa
BåtkrybbeNei
VinterdækkeNei
LivredderJa
BrandslukkerJa
AnkerCQR Plough and Danfort
RedningsbådYes
Annet utstyrStanding Rigg 2014, Hull Painted 2023
Diverse
Strøm 230VJa
BådnavnALBERT
BatteriopladerJa
Batterier1*110A+2*120A (2021)
Vand under trykJa
varmtvandsbeholderJa
LænsepumpeJa
AnkerspilLewmar Electric
Elektrisk ankerspilJa
VandtankJa
Skrognummer75
SkibsregisterGermany
Vanntank (i liter)220

Beskrivelse og udstyrsliste er opgivet efter oplysninger fra ejer og YachtBroker indestår ikke for eventuelle fejl og unøjagtigheder

Se også ...

YachtBroker er Skandinavias største kjede av profesjonelle båtmeglere og hjelper hvert år hundrevis av fornøyde kunder med å kjøpe og selge båt.