Prisen er konverteret til din lokale valuta baseret på den aktuelle valutakurs
Germania 40 Ketch
Unik, robust og komfortabel Blue Ocean-cruiser - Germania 40 Ketch "Pandora"
Drømmer du om å seile på åpent hav i en seilbåt som kombinerer komfort, sikkerhet og solid byggekvalitet? "Pandora" - en sjelden Germania 40 ketch - er nettopp det. Denne båten er designet av den tyske designeren Uwe Bartels og bygget ved det anerkjente Ta Chaio-verftet i Taiwan, og representerer en tid da håndverk og sjødyktighet gikk hånd i hånd.
Båten ble opprinnelig utviklet for langdistansecruise av tyskeren Günter Voigt på 1970-tallet, og ble designet med ett formål: å skape en trygg og komfortabel ramme for eventyr over verdenshavene. Den er bygget for å vare, ikke for kappseiling, men for avslappet og stabil seiling med god plass og komfort - og med en vekt på ca. 12,5 tonn lastet er den trygg i vannet.
Drømmer du om å seile på åpent hav i en seilbåt som kombinerer komfort, sikkerhet og solid byggekvalitet? "Pandora" - en sjelden Germania 40 ketch - er nettopp det. Denne båten er designet av den tyske designeren Uwe Bartels og bygget ved det anerkjente Ta Chaio-verftet i Taiwan, og representerer en tid da håndverk og sjødyktighet gikk hånd i hånd.
Båten ble opprinnelig utviklet for langdistansecruise av tyskeren Günter Voigt på 1970-tallet, og ble designet med ett formål: å skape en trygg og komfortabel ramme for eventyr over verdenshavene. Den er bygget for å vare, ikke for kappseiling, men for avslappet og stabil seiling med god plass og komfort - og med en vekt på ca. 12,5 tonn lastet er den trygg i vannet.
"Pandora" er byggenummer 10 av bare 10 produserte enheter, noe som gjør henne til et svært sjeldent syn - spesielt i danske farvann. Båten ble kjøpt i 2011 og har siden den gang gjennomgått en omfattende renovering. I dag er hun svært godt vedlikeholdt og har blitt oppdatert med moderne navigasjonsutstyr og komfortfasiliteter som langt overgår standarden fra da hun ble bygget i 1980.
Følgende er fremhevet:
Seil og rigg
* Storseil (ca. 35 m²): Nytt Elvstrøm storseil fra 2021 - kun seilt 25-30 timer. Utstyrt med 4 gjennomgående lekter, 2 tau og Zippack på bommen.
* Forseil (ca. 45 m²): Montert på rullestag, eldre seiltrekk medfølger.
* Messeseil: Eldre, men funksjonelt, med bompresenning.
* Vinsjer: Ca. 140 m² inkl. vinsjstag.
* Genuastag: Genua/mellomstagseil, ca. 100 m².
* Stormast: Høyde 16 meter.
* Messanmast: Høyde 11 meter: Høyde 11 meter.
* Riggtype: Masthead. Løpende rigg overhalt og delvis skiftet ut av Stotz Riggerne i 2023. Alle tauverk i begge mastene skiftet ut i 2024.
Navigasjon
* Kartplotter: B\&G Vulcan 7" montert ved styrekonsollen.
* Logg, ekkolodd og vanntemperatur: Airmar DST 810s (installert i 2025).
* Vindmåler: D\&G trådløs.
* VHF: Furuno RO-6800 med AIS.
* Bærbar VHF: ICOM M930 med nødknapp (2020).
* Peilingskompass: Silva.
* Autopilot: Coursemaster CM800i.
* Lanterner/lys: Fullt dekkende lanterner og 2 kraftige LED-dekklys for nattseiling.
* AIS-transponder (klasse B): AIS-CTRX B.
Koier og rom:
* Totalt 7 køyeplasser - hvorav 5 i separate lugarer.
* Bågluke med 2 køyer, 2 skap og rikelig med stuveplass.
* Salong med mulighet for 2 ekstra køyer, mange skap og stuveplass.
* Styrmannslugar med enkeltkøye og lukket rom.
* Stor akterlugar med plass til 2½ person.
USB-lading:
* USB-ladere i alle 3 separate soverom.
* 4 USB-kontakter ved kartbordet.
* 1 USB-kontakt i cockpit.
Pantry / kjøkken
* Kjøleskap med liten fryser.
* 2 vasker med varmt og kaldt vann under trykk.
* Dometic gasskomfyr med 3 brennere, stekeovn, grill, gnisttenning og slyngeutstyr.
* Truma gassbryter montert i pantry - slår av gassflaske i gassrom på dekk. Ny gassinstallasjon fra 2024.
* God skapplass og mange skuffer.
Navigasjonsplass
* Navigasjonsbord med stasjonær og bærbar VHF, 12 V sigarplugg, Garmin GPS som backup, kartlys, sikringspanel og løftbar bordplate for oppbevaring av kart etc.
Toaletter
* Styrbord: Elektrisk toalett, vask og dusj med avløp til gråvannstank og kaldt/varmt trykkvann.
* Babord: Manuell toalettpumpe, vask og dusj med kaldt/varmt trykkvann og avløp til gråvannstank.
* Holdetank med pumpe og avløp til dekk.
* Gråvannstank med pumpe.
Cockpit
* Sentrert cockpit med dør i teak.
* Styrekonsoll med ratt og kartplotter.
* Sprayhood - eldre, men i god stand.
* Todelt bomtelt som dekker hele cockpiten.
* Cockpitbord og puter.
Vinsjer:
* 2 x Barlow selvhalende vinsjer.
* 2 x Barlow selvhalende vinsjer.
Dekk og anker
* Kiwigrip-felt - hvite.
* Sjøskinner i 6 og 8 mm Dynema.
* Akterste badestige.
* Elektrisk ankerspill - Lofrans Kobra 1000W.
* Hovedanker: Rocna 25 kg med ca. 80 meter 10 mm galvanisert kjetting - alt nytt i 2024.
* Akteranker: 6 kg lettvektsanker (Fortress?) med ankerrulle.
Tilbehør
* 3 store vanlige fendere + 2 kulefendere (54 cm).
* Mange fortøyningsliner.
* Vinterpresenning.
* Redningsbøye og redningslys.
* Kasteline.
* 3 brannslukningsapparater (2 ved motor, 1 i pantry).
* Brannteppe i pantry.
* EPIRB - dedikert til skipet.
* Mange reservedeler og ekstrautstyr inkludert.
Diverse
* Landstrøm (230V) med kabel og nytt HDMI-relé (2024). 230V stikkontakt i alle rom.
Batteriladere:
* 1 x CTEK 12V smartlader
* 1 x CTEK 24V smartlader
* DC-DC lader for akterbatteri + nytt isolasjonsrelé
Batteribank (bly/syre):
* Startbatteri: 115 Ah
* Forbruk 12V: 2 x 115 Ah
* Forbruk 24V: 2 x Exide Marine 115 Ah
* Akterbatteri (ankerspill): 1 x Exide 115 Ah
Oppussing og forbedringer - Pandora 2011 - 2025
Dette er kun relevante reparasjoner og vedlikehold etc. I forhold til skipets nåværende utstyr og salg av båten er inkludert her. Generelt vedlikehold er ikke inkludert i listen.
2011 - Kjøp av Pandora.
- Flere befaringer, endelig kjøp i Gilleleje og skipet seilte hjem fra Struer til Frederiksværk.
- Opptak for vinteren i oktober 2011
- Startet sliping av fribordet høsten 2011 (det tok 7 måneder å slipe hele skipet)
- 2 store lenser med hjem - separert, rengjort og smurt med syrefritt fett - skal gjøres hvert 2-3 år.
- 2 små lenseganger separert på båten rengjort med parafin og smurt med syrefritt fett - må gjøres hvert 2-3 år.
2012 - Sliping og maling av fribord - nye seiltrekk, sprayhood og telt.
- På våren slipes fribordet helt ferdig.
- Epoxysparkel på ujevnt fribord.
- 6 lag epoxy - Lett grunning med rulle + sliping
- Dekk blå linje + sprayet 4 strøk Hempel Poly Best 2K marineblå med en touch av svart
- Ferdig fribord + sprayet 4 strøk Hempel Poly Best 2K hvit
- Ferdig fribord + blå linje 25. mai 2012
- Flott resultat! - Fulgte Hempels malingsprogram med teknisk støtte underveis fra dem.
- Montering av splitter nye seiltrekk, mesan, lazy bag, sprayhood og telt til hele båten.
- Demontering, rengjøring og kontroll av alle sjøventiler i båten. rengjort, smurt og montert på nytt.
- Utskifting av sjøventil i bronse til kjøkkenvask (med riktig legering)
2013 - Renovering av salongen og ny Webasto oljefyr og rørleggerarbeid.
- Alt treverk i salongen og pantryet (kjøkken) fullslipt + 5 strøk Hempel Vanish lakk (matt lakk)
- Alle berøringsflater, grepslister og avrundede overflater gitt 5 strøk Hempel Glossy (blank lakk)
- Ny Webasto 6KW oljekjel innkjøpt og installert i båten. Installasjon av romtermostat i lugaren. Nytt eksosanlegg, inntak og ledningsnett til Webesto.
- Innkjøp og installasjon av ny selvansugende pumpe i kummen.
- Nye blandebatterier på begge bad.
- Nedvasking av hele salongen - skap, hyller etc. malt med Hempel 1K fargeolje
- Utskifting av stoff på alle puter i skipet 18 puter totalt + impregnert 2 ganger.
- Innkjøp og utskifting av et helt nytt kjølesystem i pantrykjøleren. Kan nå også brukes som fryser. Kjøleingeniøren testet systemet og det fungerer perfekt
2014 - Nytt kokeapparat og gjennomgang og renovering av det elektriske anlegget. Nytt motorpanel og drivstoffmåler.
- Renovering av pantry med rustfritt stål, nytt blandebatteri og ny komfyr med 3 brennere, elektrisk startovn med grill og ovnslys.
- Gjennomgang av ledninger i skipet. 12v og 24v:
3 store svarte sekker med døde ledninger er tatt ut av skipet.
Utskifting av alle ledninger på motor og i maskinrom med nye fortinnede marineledninger.
Nytt instrumentpanel og ledninger til Perkins + ny tankmåler og rengjøring av tanken.
(Skal gjøres hvert 2-3 år)
- Navngivning av Pandora i Frederiksværk havn.
2015 -
- Pilestat (styreboks) demontert og renovert. malt med 4 lag Hempel Poly Best 2k.
- Styrepumpen for hydraulisk kontroll sendt til renovering hos BRDR. Petersen i Gilleleje.
- Ny gass- og girspak (Teleflex B80S)
- Nye kabler til teknoflex + de gamle lagret som reserve
- Ny gummibåt /OC Seven Ocean
- Innkjøp av 2 stk 110ah marine batterier til forbrukersiden
- Innkjøp og installasjon av Ctek 12v pulslader
2016-
- Renovering av cockpit, malt med 1k + treverk renovert med diverse nye teakplugger og påfølgende rengjøring av treverket.
"TIPS - Ikke slip men bruk kjemikalier - toalettrens, saltsyre og nøytraliser med såpe, da ser det ut som på bildene.
- Installasjon av 2 nye LED spotlights i massemast og stormast - da er det arbeidslys på dekk :)
2017-
- Ny skipsradiostasjon - Furuno RO-6800/AIS + sertifisert av Søfartsstyrelsen
- Fjerning av de gamle støttestøttene ved masten
- Utskifting av treverk rundt luken, nye glideskinner og rustfri stålplate.
- Fjerning av de gamle Dorado-ventilene + installasjon av en ny elektrisk ventil på soverommet akterut
- Gammel brunskallet Treadmaster skrellet av i små minibiter - hardt manuelt arbeid med meisel. Tok hele vinteren. Sliping av hele dekket, sparklet med 2k epoxy filler og malt to ganger med 1k hvit dekksmaling.
- Våren 2018 malte jeg dekket + sklisikre områder med Kiwigrip sklisikker maling
2018 - (båten ble liggende på land i hele 2018, mens motoren ble skiftet ut og diverse større reparasjoner pågår)
- Den gamle Perkins 4-108 har avtjent sin militærtjeneste + for mye støy, olje og ustabil temperatur - ikke mer - ut med Perkins.
- Renovering av motorrommet. Asbestplater ut, ny proff. maskinromsisolasjon (en bekjent som jobber med lydisolering i skip) montert overalt. Maling av maskinrommet, kontroll og maling av dieseltanken, nye vannslanger for kaldt- og varmtvann installert i maskinrommet
- Profesjonell full sandblåsing av hele bunnen. Jeg er målløs over hvor fin den er etter sandblåsingen (zoom inn på bildene) ikke den minste ujevnhet, det ser ut som noe som ble støpt i går og er helt glatt i hele bunnen.
- Bisgaard Gilleleje er konsulent på konstruksjonen av basen. Materialer er kjøpt fra ham. Full utjevning av bunnen med epoxyfiller + påfølgende sliping. Deretter 8 strøk epoxyprimer og 2 strøk sealer og til slutt 2 strøk bunnmaling - bunnen er som ny.
- Renovering av treverk etc. i hele akterlugaren. Skiftet ut treverk og paneler + trykkimpregnert dem før montering. Sliping og 6 strøk lakk på vegger, trapper etc.
- Kompass renovert med ny membran og kompassvæske fra Weilback
2019
- Innkjøp og installasjon av nyere (2006 - 1300 timer på klokken) Yanmar 4JH2E - 50 HK. Smeden lager nye fundamenter, motoren startes, går og drar som en drøm. Det har den gjort helt frem til i dag 2024, fantastisk maskin. Maskinen ble sjekket av mekaniker før kjøpet hvor kompresjon, oljetrykk etc. ble sjekket alt er som det skal være.
- Ny propell kjøpt fra Rudes propeller som har beregnet størrelsen for motoren. Forventet maks. hastighet 8 knop - I normal drift ved 1800 o/min 6 - 7 knop.
- Renovering av dørken i hele skipet. Jeg tar opp dørkplankene, fjerner/bytter ut beslagene og blir målløs over at dørken er laget av 6 mm ren teak. Så det er plass til mange flere slipinger på Pandoras gulv. 8x lakk på dørken og 10x lakk på korridorene.
- Renovering av lekk adkomstluke forut, utskifting av alt treverk. Samtidig renovering av lugaren forut - stripping av alt treverk og 6x matt lakk på overflatene og 6x klarlakk på gripeflatene.
2020 -
- Innkjøp av ny plotter B&G Vulcan 7".
- Innkjøp og installasjon av et nytt Nmea2000-system om bord på Pandora. Systemet kobler plotter med: hastighet, dybde og vanntemperatur, (Airmar st810) + vindsensor trådløs B&G, aldri montert, men klargjort slik at den bare kan settes på. vindsensor er paret med plotter og fungerer. VHF-radioen viser AIS på plotteren, radioen har en kringkastingslisens fra den danske sjøfartsstyrelsen for skipet Pandora. Ny håndholdt VHF ICOM M930 med nødmelding, mann over bord-funksjon osv. Også godkjent og dedikert til Pandora av Søfartsstyrelsen.
- Det finnes en uavhengig eldre AIS-transponder som overfører Pandoras data til andre skip.
- Selvstyrende/autopilot Seamaster 800 montert i 2023, slik at ruten på plotteren kjøres automatisk på autopiloten.
- Nytt Lofrans 1000w 12v ankerspill, reléer etc. montert.
- Nytt ledningsnett for lading av ankerbatteri foran.
- DC til DC-lader montert + nytt isolerende relé
- Inndeling i 4 batterikretser: Ankerspillbatteri/115Ah, startbatteri/115Ah, forbruksbatterier 12v/230Ah og forbruksbatterier 24v/140Ah
2021 -
- Installasjon av en ny batterimonitor for å overvåke 24 V-forbruksbatteriene
- Thomas fra Elvstrøm sails møtte oss på helgetur i Hundested hvor han tok mål til det nye storseilet, som ble levert før ferien (seilet har av ulike årsaker og omstendigheter vært oppe mindre enn 50 timer her i 2024).
2022 -
- Nytt 10mm røykfarget Lexan glass i hele lugaren 6 stk.
- Nytt 8mm røykfarget Lexan glass i frontruten
- Privat kjøp av Thomas fra Elvstrøm sails - nytt rulleforseil + montering av UV-kant på seilet.
(Seilet vil bli montert på båten i 2025).
- November 2022 de gamle sjøventilene i bronse demontert, sjekket, smurt med syrefritt fett og montert på nytt (Husk blå låsepasta på sjøventilmutter) Sjøventilene i bronse sjekkes på land hvert 2. år.
- Innkjøp av en ny trådløs vindsensor til B&G-plotteren via Nmea2000.
2023 -
- Båten på land hele vinteren 2022-2023. Normalt ligger den i vannet om vinteren.
- Utskifting av motorens sjøvannsventil til ny True Design ventil.
- Hydraulisk styrestempel renovert hos BRDR. Petersen i Gilleleje
- Installasjon av Coursmaster 800i, kraftig hydraulisk autopilot med Neco Marine powerful pro. hydraulisk pumpe som passer til styrestempelet i båten. Kyndig veiledning om størrelse, hydraulisk trykk etc. fra Andersen & Kristensen skibselektronik i Køge. (De sier til meg "Pumpen passer fint til stempelet ditt, den er litt i den store enden, så du vil ikke få problemer med at den ikke har nok kraft")
- Det gamle CQR-ankeret på 20 kg byttes ut med et nytt Rocna-anker på 25 kg.
- Innkjøp av 80 meter ny 10mm galvanisert - kalibrert kjetting + merking for 10 meter og rød ved stopp.
- Ny varmtvannsbereder - Måtte fylle vann på båten etter sjøsetting i mars... hva er det som høres? Vann som spruter fra hekken? - Den gode gamle (1980) amerikanske varmtvannsberederen hadde gått i stykker og råtnet helt bort. Innkjøp og montering av 850w (sprenger ikke sikringene på broen) ny 30 liters varmtvannsbereder. kjøres på 220v på landstrøm og på motorvarme ved kjøring.
- Nye gardiner akter + til resten av skipet (ikke hengt opp ennå) Rominndeling akter for privatliv hvis de 2 gjestene ikke kjenner hverandre.
- Nye overmadrasser av støpt skum på alle 5 faste køyer i skipet. Kun noen få netter har blitt sovet på madrassene i akterlugaren eller de andre er ubrukt.
- Demontering av hele den løpende riggen fra stormasten og mesanmasten.
- Nedrigging av sallingshorn fra stormast til smed Birthe i Frederiksværk og fått påsveiset forsterkninger (aluminium) flott arbeid Birthe.
- Løpende rigg ble inspisert av Thomas fra RIGGERNE hvor et par undervant ble skiftet ut. Resten av riggen ble godkjent. Da riggeren så beslag og wirer sa han "den må du beholde, de lager den ikke i den kvaliteten lenger".
- Kjøp og inspeksjon/service av nyere (aldri vært på en båt) Viking 6 personers offshore redningsflåte. beholder inspeksjonen til 2026.
- Kjøp og installasjon av Epirp. Og fikk den kodet/dedikert til Pandora via Søfartsstyrelsen (skipets navn står på Epirp'en).
- Innkjøp og installasjon av et komplett nytt gassanlegg - gasslanger, kobberrør, gasstester og Truemann gassbryter og til slutt en ny stoppekran. Truemann fungerer slik at det er en elektronisk knapp nede ved komfyren som slår av gassflasken oppe i gassrommet på dekk.
- Utskifting av ledninger til akterlanternen.
- Utskifting av det gamle sikringsskapet med et nytt HPFI-relé for landstrøm.
2024 -
- Alle løpende tauverk og fall i begge mastene byttes ut med nye.
- Nytt 14 mm løftefall og -blokk i mastetoppen.
- Demontert, rengjort og fikset sump pumpesystemet.
- Festet komfyren slik at den kan låses i horisontal posisjon.
2025 -
- På land i Frederikssund.
- Ny bunnmaling, sinkfribord polert.
- Innkjøp og installasjon av ny Airmar DST 810S - hastighet, dybde og vanntemperatur.
(Den gamle DST 810 var utbrent)
- Utskifting av den gamle 30 meter lange ankerkjettingen og 70 meter tauverk med - 80 meter ny 10 mm galvanisert og kalibrert ankerkjetting.
- Innkjøp og installasjon av 2 nye 115Ah marinebatterier til 24v-siden.
- Installasjon av det nye
Drømmer du om å seile på åpent hav i en seilbåt som kombinerer komfort, sikkerhet og solid byggekvalitet? "Pandora" - en sjelden Germania 40 ketch - er nettopp det. Denne båten er designet av den tyske designeren Uwe Bartels og bygget ved det anerkjente Ta Chaio-verftet i Taiwan, og representerer en tid da håndverk og sjødyktighet gikk hånd i hånd.
Båten ble opprinnelig utviklet for langdistansecruise av tyskeren Günter Voigt på 1970-tallet, og ble designet med ett formål: å skape en trygg og komfortabel ramme for eventyr over verdenshavene. Den er bygget for å vare, ikke for kappseiling, men for avslappet og stabil seiling med god plass og komfort - og med en vekt på ca. 12,5 tonn lastet er den trygg i vannet.