Hallberg-Rassy 342 – 2009 Top Quality for Blue Water Cruising
Hallberg-Rassy 342 ble bygget i 2009 og er i toppform! Hun gir litt mer av alt enn sin forgjenger, den populære HR-34, og tilbyr samtidig mye av alt det ekstra som trengs for lengre turer. Stikkord som seilegenskaper, tidløs eleganse, komfort, sikkerhet, fint snekkerarbeid og enkel håndtering er de riktige ordene for denne skjønnheten. Denne versjonen av 342 leveres med en rorkult for styring som gir deg den perfekte følelsen når du seiler.
Denne Hallberg-Rassy er akkurat passe stor når du skal utforske verdenshavene, samtidig som den er enkel og sikker å håndtere og rimelig i båthavner. Hallberg-Rassys toppkvalitet er bevist i alle Hallberg-Rassy-modeller, og det er også en trygg investering å være et av de mest kjente merkene i bra
Hallberg-Rassy 342 ble bygget i 2009 og er i toppform! Hun gir litt mer av alt enn sin forgjenger, den populære HR-34, og tilbyr samtidig mye av alt det ekstra som trengs for lengre turer. Stikkord som seilegenskaper, tidløs eleganse, komfort, sikkerhet, fint snekkerarbeid og enkel håndtering er de riktige ordene for denne skjønnheten. Denne versjonen av 342 leveres med en rorkult for styring som gir deg den perfekte følelsen når du seiler.
Denne Hallberg-Rassy er akkurat passe stor når du skal utforske verdenshavene, samtidig som den er enkel og sikker å håndtere og rimelig i båthavner. Hallberg-Rassys toppkvalitet er bevist i alle Hallberg-Rassy-modeller, og det er også en trygg investering å være et av de mest kjente merkene i bransjen. Skroget og dekket er fullstendig laminert og støpt sammen med en polyesterblanding, og den resulterende stivheten i skroget gir båten en mer komfortabel gange i tung sjø.
Den høye standarden på byggekvaliteten gjelder gjennom hele byggeprosessen. Det gjelder ikke bare det nøyaktig tilpassede innvendige snekkerarbeidet, dimensjonene og den solide følelsen av khaya-mahogni med lakk. Selv på de områdene som ikke er synlige, ligger Hallberg-Rassy foran konkurrentene. Trykkvannspumpen er ikke bare montert hvor som helst som en ettertanke, men i gummi i det allerede isolerte maskinrommet slik at støynivået reduseres. Alt dette er bevis på at Hallberg-Rassy er fast bestemt på å stadig flytte grensene for å kunne tilby kundene sine den ideelle cruisebåten.
Det er lett å forelske seg i 342 bare fordi den har så mange bedre detaljer enn andre båter i dette segmentet. Men det er ikke bare detaljene, men også det flotte helhetskonseptet som gir henne poeng. Med sine 10,32 x 3,42 m (33'10'' x 11'3'') har hun markedets beste planløsning, ideell for et mannskap på fire.
I 2009 har Hallberg-Rassy 342 vist hva den duger til på Blue Water Cruising, både på den kalde nordlige halvkule, langs kysten av Europa og Middelhavet, samt krysset Atlanterhavet og seilt i Karibien og tilbake til Europa. For tiden seiler hun rundt Kanariøyene og vil om noen måneder sette kursen nordover mot Madeira og senere Portugal. Det er mulig å avtale et besøk på Kanariøyene.
Båten har alt du trenger. Dette er standardversjonens kjøl, og dermed dyptgående 1,8m og lar deg derfor gå inn på de spennende grunnere stedene uten å miste ytelse under seiling. Båten er oppgradert med Windrudder (Windpilot), noen nyere instrumenter (Raymarine AXIOM plotter), AIS, LED lanterner og LED belysning, Webasto varmeapparat, Autopilot Raymarine ST 6002G (direkte festet til roraksen) , solcellepaneler, og Jolle med motor, nyere storseil og også ankerspill med 15kg Spade anker og ny 50 meter kjetting, skroget har nettopp blitt bunnstoffbehandlet, den har ny sprayhood og zipbag og masse ekstrautstyr og reservedeler. Vinsjene er de ekstra store Lewmar 46 St og Lewmar 30 St.
Denne båten er 100 % klar for nye eventyr, langdistanseseiling rundt om i verden eller seiling i nærmere farvann. Denne svært populære båten er priset for et relativt raskt salg og har nettopp blitt trukket opp og vedlikeholdt, inkludert nye annoder, bunnstoff og skrog polert og vokset, motorservice osv.
I cockpiten er alt optimalt plassert slik at båten enkelt kan seiles av en eller to personer. Du kan trygt seile båten fra cockpiten uten å måtte gå på dekk. De høye ryggstøttene i cockpiten gir komfort og bekvemmelighet, og under det store (og nye) sprayhoodet er du godt beskyttet mot vær og vind. Cockpitteltet er selvfølgelig i god stand, og fungerer som Bimini ved behov.
Når du kommer ned trappen til salongen, blir du umiddelbart møtt av det enorme kvalitetsinntrykket som de velkjente svenske vestkystbåtene gir uttrykk for, med robust, nesten kunstnerisk, førsteklasses mahogniinteriør blandet med tekstiler av topp kvalitet, lyst tak og bysse, samt langsgående vinduer og 10 skylights for direkte utsyn og vakkert lys. Dekk/gulv i klassisk teak og med stuverom under. Klassisk blandet med det moderne - og det er ikke spart på noe!
På babord side bak byssa ligger den største doble akterlugaren med gode stuverom. På styrbord side akterut, bak navigasjonsområdet, ligger det romslige badet/badet med toalett og dusj samt et våtskap.
Foran akterlugaren på babord side ligger byssa/kjøkkenet med dobbel oppvaskkum, gassovn og gasskomfyr, stort kjøleskap/fryser/boks og rikelig med skapplass.
På den andre siden av byssa på styrbord side er navigasjonsområdet med alt som trengs for instrumenter, kommunikasjon og navigasjon, samt et panel for elektriske installasjoner og kontroll av bryterpanelet.
Foran byssa og navigasjonsområdet finner du den store salongen med to lange sofaer og et stort bord med sammenleggbare sider mellom. Her kan minst seks personer sitte komfortabelt rundt bordet, og er dere flere enn fire personer om bord, kan to ekstra sove komfortabelt i salongen.
En annen stor dobbeltlugar i den fremre delen av båten med romslige garderober og stuverom.
Båten har bare hatt to eiere. Den første eieren kjøpte båten i Danmark og seilte med den på ferie og fritid i sommerperiodene i Danmark og Norge, og holdt den alltid godt vedlikeholdt og beskyttet om vinteren. Den nåværende eieren kjøpte båten i Danmark i 2018 og seilte til Middelhavet i 2019. I 2020 krysset de Atlanterhavet fra Kanariøyene til Karibia, hvor de seilte rundt på de vakre øyene frem til 2021, da de krysset tilbake til Europa via Azorene. 2022 tilbrakte de i Middelhavet, delvis i marinaer og for anker, og senere fortsatte de ned til Kanariøyene hvor de trakk henne opp og bare har vedlikeholdt, polert og bunnstoffbehandlet henne.
De nåværende eierne har nå seilt på heltid i mange år i denne og deres forrige båt og føler nå at det er på tide med litt tid på land, og bestemte seg derfor for å selge.
Eierne har vært så forsiktige med henne og holdt henne i topp stand, inkludert teakdekket og alle overflater er i veldig god stand og bærer ikke spor av sterk sol og salt som du ellers ville forvente.
Utstyr og fakta:
Generelt:
- Modellår 2009, Produksjonsnummer 193 / SE-HRM34193F809
- Lengde: 10,32 m
- Lengde i vannlinjen: 9,09 m
- Bredde/spant: 3,42 m
- Dybdegående: 1.82 m
- Deplacement: 5,3 tonn (tom)
- Mastehøyde 15,92 m
- Innredning med to lugarer og totalt 6 køyeplasser inkl. 2 i salong.
- Teak i cockpit og på dekk (vakuumlimt og meget godt vedlikeholdt).
- Motor Volvo Penta D1 -30, 29hk (ca. 2000 timer) Nytt eksosknær 2021
- Trebladet sammenleggbar propell
- Dieseltank 165 liter (rustfritt)
- Seilmotor
- Baugpropell Vetus, - 2010
- Elektrisk ankerspill i baugen med fjernkontroll og med SPADE-anker 15 kg anker og 50 m galvanisert kjetting
- Anbud: Zodiak (2019)
- Påhengsmotor: Ny 2 hk Yamaha 2-takts (2020)
Navigasjon og elektronikk
- Multible Raymarine I60-instrumenter for dybde, hastighet, vind i cockpiten
- Kartplotter, Raymarine Axiom 7 (2018)
- AIS (2018)
- Autopilot Raymarin St 6002G.
- Kompass
- VHF Raymarine Fast
- Imarsat Sattelite telefon
- EPIRB (2021)
- MOB-sendere (for 2 personer)
- Radio/CD
- Windvane - Stillehavslys (2018)
Rigg og seil:
- Fraksjonert rigg med to spredere
- Fock Dacron (2018) på Selden Furlex 200S
- Stagseil/hovedseil Hydranet Triradial (2022)
- Stormfock
- Spinacker (eldre) med sokk (ny)
- Zip-pack/Lazybag til stagseilet
- All seilhåndtering fra cockpit.
- Spinnakerbom
- Selden Rodkick
- 2 manuelle Lewmar ST30-vinsjer og 2 manuelle Lewmar 46-vinsjer
- Rigg inspisert flere ganger (2020, 2021). (Skifting av midtskott i 2021)
- Bom vedlikeholdt og 3. rev montert (2021)
Batterier og lading
- Landstrømstilkobling Strøm: 12V og 220V system.
- Mastervolt ivo 35amp lader
- Ny Mastervolt ladekontroll (2021)
- Generator på motor 115 ampere
- 12v batteri for baugpropell og ankerspill 2021
- 12V startbatteri til motor - 2021
- 12 V GEL-servicebatterier - 2017
- 2 * 80 W (2019) og 1 * 50 W solcellepaneler
Motor Volvo Penta D1 -30, 3-sylindret, 29 hk (ca. 2000 timer) Service hver 100. time
Vann, oppvarming og sanitæranlegg:
- Varmtvannsbereder som varmer opp både via landstrøm og motor
- 1 toaletter med manuell spyling Jabsco, 1 rustfrie holdingtanker (50 liter)
- Vanntank 265 liter.
- Vann under trykk
- Elektrisk lensepumpe
- Manuell lensepumpe
- Dieselvarmer Webasto
- Stekeovn/komfyr på gass
- Kjøleskapskompressor. Vannkjølt for lavt strømforbruk
- Badestige
- Dusj også tilgjengelig i cockpit
Diverse utstyr
- Antifouling-behandling av skroget -2023
- Rigg inspisert (ingen protokoll -2023)
- Ny sprayhette -2022
- Telt til cockpit
- Tildekking for vinter/på hard - dekning
- Besiktelsesprotokoll fra mai 2020 tilgjengelig.
- Redningsflåte Plastimo (2019)
- Ekstra anker (delta)
- Diverse sikkerhetsutstyr, brannslukningsapparater, livliner osv.
Hallberg-Rassy 342 ble bygget i 2009 og er i toppform! Hun gir litt mer av alt enn sin forgjenger, den populære HR-34, og tilbyr samtidig mye av alt det ekstra som trengs for lengre turer. Stikkord som seilegenskaper, tidløs eleganse, komfort, sikkerhet, fint snekkerarbeid og enkel håndtering er de riktige ordene for denne skjønnheten. Denne versjonen av 342 leveres med en rorkult for styring som gir deg den perfekte følelsen når du seiler.
Denne Hallberg-Rassy er akkurat passe stor når du skal utforske verdenshavene, samtidig som den er enkel og sikker å håndtere og rimelig i båthavner. Hallberg-Rassys toppkvalitet er bevist i alle Hallberg-Rassy-modeller, og det er også en trygg investering å være et av de mest kjente merkene i bra