Det er en stor glede å presentere langturskrysseren "Iris" - en Hallberg Rassy 42F Mk II fra 1998 i eksepsjonell stand innvendig og utvendig, med en imponerende utstyrsliste og oppdateringer (se nederst i beskrivelsen).
HR 42F ble designet av argentinske German Freers og bygget av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - Ubegrenset havseilas. Totalt ble det bygget 181 eksemplarer, hvorav de siste 128 var Mk II-versjonen. HR 42F Mk II kjennetegnes av sin ekstraordinære kvalitet og utmerker seg på en rekke områder, inkludert seiling på åpent hav. Se følgende presseutdrag fra HRs nettsted om modellen.
Det skriver det svenske båtmagasinet På Kryss & Till Rors:
"Utsøkt finish og hver eneste detalj
Det er en stor glede å presentere langturskrysseren "Iris" - en Hallberg Rassy 42F Mk II fra 1998 i eksepsjonell stand innvendig og utvendig, med en imponerende utstyrsliste og oppdateringer (se nederst i beskrivelsen).
HR 42F ble designet av argentinske German Freers og bygget av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - Ubegrenset havseilas. Totalt ble det bygget 181 eksemplarer, hvorav de siste 128 var Mk II-versjonen. HR 42F Mk II kjennetegnes av sin ekstraordinære kvalitet og utmerker seg på en rekke områder, inkludert seiling på åpent hav. Se følgende presseutdrag fra HRs nettsted om modellen.
Det skriver det svenske båtmagasinet På Kryss & Till Rors:
"Utsøkt finish og hver eneste detalj er gjennomtenkt. Denne båten vekker din tillit fra den gjennomgående rutenettstrukturen på dørken, lamineringen av skrog og dekk, riggen, hvordan kjølen og roret er festet til den minste lille detalj både på dekk og innvendig. Bak hver eneste Hallberg-Rassy-båt står en håndverker som personlig tester alt utstyr på lange prøveturer før det tas i produksjon. En slik detaljrikdom er uvanlig i båtbransjen, men det merkes. Den uerstattelige følelsen av godt håndverk, den uslåelige levestandarden om bord er fortsatt der, i tillegg til den trygge følelsen av en fullkjølt båt med gode sjøegenskaper, spesielt i hardt vær. Vi har realisert en helt ny idé om cruisingbåter i denne båten........ Hallberg-Rassy 42F får deg til å føle deg trygg og sikker. Du får lyst til å seile hvor som helst, når som helst og i all slags vær."
Dette praktfulle eksemplaret med byggenummer 115 ble sjøsatt i mars 2000 og har vært i hendene på tre dedikerte eiere, inkludert de nåværende eierne (original salgsfaktura tilgjengelig). Skipet har blitt omhyggelig vedlikeholdt med respekt for skipets opprinnelige stil og sjel, både innvendig og utvendig, og er i eksepsjonell stand med mange forbedringer. "Iris" har alltid overvintret i en tørr og kjølig hall, noe som har resultert i at blant annet teakdekket er i utmerket stand.
"Iris" seilte ut fra Danmark i juli 2022 og har siden den gang opplevd et vell av eventyr. "Iris" har nettopp forlatt Fiji med kurs for Marshalløyene og Filippinene til Phuket. Herfra skal hun transporteres til Nederland av et profesjonelt transportselskap, Sevenstar Yacht Transport, og deretter skal hun seiles det siste stykket til Danmark, se også www.sy-iris.dk.
Båten kan overtas på Filippinene/Thailand frem til februar 2024, alternativt i Nord-Europa etter begynnelsen av juni 2024,
"Iris" er en sjelden perle som kombinerer eleganse, kvalitet, pålitelighet og muligheten for langdistanseeventyr. Uansett hvor du drar, korte eller lange turer, vil du bli belønnet med en seilbåt i toppklasse.
IRIS, Hallberg Rassy 42F MkII, #115
Bygget: 1998, sjøsatt 3/2000
Standardinnredning med lugar forut, midtsalong med U-formet bysse og navigasjonssete, eierlugar akter og to bad/toaletter.
Senger: 5
Båtkategori A - Hav
Lengde: 13,22 m (43 1/3")
Bredde: 3,95 m
Dybgang: 2,00 m
Vekt (tom) 12,5 tonn, hvorav 4,7 tonn er blykjølen.
Skrogmateriale: GRP
MOTOR:
Volvo Penta TMD 22 turbo marinediesel 76 hk
Motortimer: 2800
J-Prop sammenleggbar propell
Reservepropell i motorrommet
Webasto varmesystem i alle områder av båten
Ekstra mastervolt 90A dynamo montert på motoren, med separat MPPT-lader for servicebatterier. Startbatteri 140Ah Exide marine dual purpose AGM, 5/2020
Servicebatterier: 3 batterier, hvert 240 Ah Victron AGM-batterier med dyp syklus 07/2023
Baugpropell Sidepower SP95 TI
420 l dieseltank
685 l ferskvannstank (2 tanker)
Vannmaskin AquaTec DD 500, 65 l/h, 2022
Gobius nivåindikator for øverste vanntank, 2022
RIGG:
Selden-rigg med in-mast rullende storseil og Selden 300 S rullende fokk. Mast: 18,75m ekskl. windex
Seilareal (hoved+fok): 89m2
All løpende rigg erstattet i 2022
SEIL:
Storseil Elvstrom offshore med vertikale lekter i full lengde, brukt.
Genua Elvstrom offshore, brukt.
Genakker, Elvstrom 140m2, veldig lite brukt.
Reserve fok, Elvstrom, nesten aldri brukt og i meget god stand.
Reserve storseil, Elvstrom rullestorseil uten lekter, meget god stand.
ELEKTRISK:
Ekstern landstrøm 220V/ 50Hz Intern strøm 12V
Mastervolt MASS 12/80-2 lader
Mastervolt MASS COMBI-lader/omformer 12/1200-60
Mastervolt MASS GI 3.5 isolasjonstransformator
Mastervolt masterlink MICC kontrolldisplay
Mastervolt system manager MICC display
Mastervolt system manager AC whisper
Solara 2*35 W solcellepaneler på vogntaket, med separat MPPT-lader Victron batterimonitor BMV-712 med Bluetooth, 2023
600 W solcellepaneler på targabuen med separat MPPT-lader, Bluetooth, 2022 Watt&sea Pod-600 hydrogenerator, med 2 ekstra propeller, 2022
Flere USB-porter i cockpit og ved navigasjonsbordet, 2022
ELEKTRONIKK:
Raymarine Axiom9+ kartplotter 2022
Raymarine SD-kortleser 2022
2 Raymarine i70 multifunksjonsskjermer, 2022
Raymarine vind-, dybde- og hastighetssvinger, 2022
Raymarine ACU-400 autopilot med i70s display og type 2 lineær drivenhet 07/2023 Raymarine ST50 multi display
Raymarine ST50 GPS-skjerm
Raymarine 18" digital radar
Garmin VHF 300i med ekstra cockpitinstallasjon og håndsett
Garmin AIS 600 mottaker/sender
2 Entel HT-644 bærbar og vanntett VHF, 2022
IridiumGo-enhet inkl. ekstern marin antenneinstallasjon 2022
Sony AM/FM-radio med både interne høyttalere og cockpithøyttalere
Prosonic 12 V TV-skjerm
INTERIØR:
Kjøleskap i bysse
ENO "Gascogne" gasskomfyr med 2 brennere og stekeovn
Fryser Isoterm BI29, 2022
Alle lyspærer skiftet til LED
LED-belysning i alle lugarer og bysse, 2022
Røde LED-lys i bysse, navigasjonspult og trapp, 2022
Caframo-vifter i akterlugar, bysse, salong og fremre lugar (5 stk.), 2022 Begge toaletter utstyrt med svartvannstank.
Begge manuelle toalettpumper, JABSCO, skiftet ut, 2022
Ferskvannspumpe skiftet ut, 2022
Utskifting av avløpspumpe på akterbadet, 2022
Kun luftventilatorer installert på begge baderommene, 2022
SIKKERHETSUTSTYR:
2 Jacklines, 2022
Redningsflåte, Seasava pro iso, ISO 9650-1A 2022, service til 4/2024 Rescue-me Epirb1 havsignal, 2022
Radarreflektor Echomax 230, 2022
MOB-bøye med automatisk lys
Secumar 17 MOB-pakke
DIVERSE:
Alle undervannsgjennomføringer og sjøventiler skiftet til gjennomgående design og/eller marinemessing, 2022 Vulcan anker, 33 kg, 2022 med 80 m 10 mm kjetting.
Reserveanker Fortress FX 23 med blyholdig ankerline, 2022
Originalt CQR-anker på 25 kg
Italwinch ankerspill 1500w, 2022
Solbue og jolle-daviter, Baltic solbuer, 2022
Bimini med ekstra soltak og solskjermingssider, Kapell och Annat, 2022
Spesialtilpassede, skreddersydde cockpitputer, 2022
Sprayhood og cockpittelt
Suunto kompass ved roret
Zodiac Cadet 270 Aluminium jolle, 2022
Mercury 6 hk utenbordsmotor 2022
Rocna jolleanker i rustfritt stål på 1 kg, 2022
Safire gassgrill med pulpitfeste, 2022
En rekke reservedeler og servicedeler til motoren.
Det er en stor glede å presentere langturskrysseren "Iris" - en Hallberg Rassy 42F Mk II fra 1998 i eksepsjonell stand innvendig og utvendig, med en imponerende utstyrsliste og oppdateringer (se nederst i beskrivelsen).
HR 42F ble designet av argentinske German Freers og bygget av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - Ubegrenset havseilas. Totalt ble det bygget 181 eksemplarer, hvorav de siste 128 var Mk II-versjonen. HR 42F Mk II kjennetegnes av sin ekstraordinære kvalitet og utmerker seg på en rekke områder, inkludert seiling på åpent hav. Se følgende presseutdrag fra HRs nettsted om modellen.
Det skriver det svenske båtmagasinet På Kryss & Till Rors: