Prisen er konverteret til din lokale valuta baseret på den aktuelle valutakurs
Sailboat 50 feet steelboat - Blue Ocean Sailing
ASYNJA er en stagseilskonnert som ble ferdigstilt høsten 1990 - registrert i 1991.
Design og konstruksjon ble inspisert av det svenske Sjøfartsverket.
Skroget er bygget i fartøystål, overbygg, dekk og cockpit i rustfritt stål (4 mm herdet stål - fartygstaal).
Dekket på båten er dekket med kork, som er svært lett å vedlikeholde og behagelig å gå på.
Båten er ideell for langdistanseseiling, havseiling og har reist det meste av veien rundt jorden og er egnet for seiling i Arktis. Båten er utstyrt med alt tenkelig utstyr for jordomseiling og for å bo i båten som en seilende husbåt.
Stagseilriggen bærer fire forseil, storseil og er forberedt for spinnaker. Rulleseilene er originale, men
ASYNJA er en stagseilskonnert som ble ferdigstilt høsten 1990 - registrert i 1991.
Design og konstruksjon ble inspisert av det svenske Sjøfartsverket.
Skroget er bygget i fartøystål, overbygg, dekk og cockpit i rustfritt stål (4 mm herdet stål - fartygstaal).
Dekket på båten er dekket med kork, som er svært lett å vedlikeholde og behagelig å gå på.
Båten er ideell for langdistanseseiling, havseiling og har reist det meste av veien rundt jorden og er egnet for seiling i Arktis. Båten er utstyrt med alt tenkelig utstyr for jordomseiling og for å bo i båten som en seilende husbåt.
Stagseilriggen bærer fire forseil, storseil og er forberedt for spinnaker. Rulleseilene er originale, men funksjonelle.
Motoren er en 6-sylindret Volvo Penta TMD 41A på 150 hk.
Interiøret/innredningen er i amerikansk eik. Maskinrom med arbeidsbenk, bysse, skipperlugar, toalett og dusj midtskips, salong, navigasjonsområde og to gjestelugarer med to køyer hver og felles toalett og dusj. Baugen og hekken, som inneholder stuverom, danner kollisjonssoner som er adskilt fra resten av båten med vanntette skott.
I akterlugaren er det en Refleks-dieselkomfyr og 2x1050W elektriske varmeovner i vannvarmesystemet. De elektriske varmeovnene styres av en romtermostat i baugen.
Cockpiten er beskyttet av en robust vindskjerm i metall/plexiglass og en sprayhood. Cockpiten er i teak og i god stand. Styring skjer med ratt på pidestall eller autopilot eller vindror.
Ankerspillet og baugpropellen på 10,5 hk betjenes også fra styreposisjonen.
Omfattende utstyrsliste og detaljer:
RIGGING
Riggen er fransk Isomat med to master som står på dekk.
Vant og stag er overdimensjonerte (12 mm) og laget av rustfritt stål.
Alle forseilene har rullefokarrangementer som betjenes fra cockpiten.
SEIL
Alle seilene har vært i bruk siden 1991 med årlig vedlikehold og inkluderer:
1 genua 150%.
1 genua 110%.
2 fokker for sterk vind
1 storseil
MOTORER
Hovedmotoren er en 6-sylindret Volvo Penta 41 A med 150 hk.
Transmisjonen består av et Borg-Warner Velvet Drive vinkelgir og en Aquadrive fleksibel clutch med CV-ledd.
Propellakselen er laget av rustfritt stål. Propelldrevet har en diameter på 40 mm, og propellen er fast og trebladet.
Drivstofftanken er integrert i kjølen og er koblet til motoren via kobberrør. Drivstoffet passerer gjennom et Racor-drivstoffilter med vannseparasjon og en drivstoffpumpe. Generatoren er en Kohler-generator på 8 kW som drives av en Yanmar 3HMFL-K 35 hk dieselmotor med varmeveksler.
ELEKTRISK SYSTEM
Det elektriske systemet er godt dokumentert og består av en batteribasert 24 volts likestrømsenhet med en omformer som
omformer som leverer 12 volt til enkelte komponenter, og en 220 volts vekselstrømforsyning. Alle kablene er to-polede
og av veldimensjonert marinekvalitet.
24 V DC
Gir hovedspenning til belysning, kjøleskap og fryser, vifter, trykkvannspumper, avløp, drenering og sirkulasjon samt kortbølgeradio. Koblinger på panel i bysse, maskinrom og akterlugar.
12 V DC
For VHF, navigasjonsinstrumenter og belysning på kartbordet.
BATTERIBANK
Batteribanken inneholder 4 x 12-volts batterier som er vedlikeholdsfrie og ufølsomme for krengning i alle retninger. Batteriene er seriekoblet parvis for å oppnå en spenning på 24 volt. Batteribankens kapasitet er ca. 520 AH.
LADING
Batteriene lades fra tre kilder, via kabel fra 220 VAC landstrømstilkoblingen, fra båtens eget 220 VAC-strømanlegg eller fra en ekstra generator, 28 VDC, 100 A, på hovedmotoren. Lading fra land og fra Kohler-generatoren skjer ved hjelp av en Victron 35 lader/spenningsomformer som tar både 50- og 60-perioders vekselstrøm.
220 VAC
Vekselstrømspenningen om bord kommer fra tre kilder, fra landstrømstilkoblingen, fra båtens egen generator og fra generatoren og batteribanken via batteribanken.
generator og fra batteribanken via spenningsomformeren, som har en kontinuerlig kapasitet på 1300 watt.
TRYKKSATT VANNSYSTEM
Trykkvannsystemet omfatter varmt og kaldt vann med tappekraner i bysse og toaletter.
Det kalde vannet i kjøkkenkroken renses i et kullfilter. Pumpen er stillegående.
VARMEANLEGG
Varmesystemet er vannbasert med radiatorer i lugarer, salong og bysse. Varmekilden er elektriske patroner
2x1050W eller Reflex dieselkjele. El-patronene styres av en romtermostat.
VANNBEREDER - Ikke i bruk i dag. Ukjent tilstand.
Et avsaltingsanlegg ble installert i 1996. Det har en kapasitet på 70 l/time (ikke i drift). Kan tas i bruk igjen av kjøper.
GASSBEHOLDER
LPG-flasker 2 PC10 i container med fjernventil og lekkasjeindikator på akterdekket. Gassindikator i salongen.
VANN- OG DIESELTANKER
4 vanntanker er plassert midtskips og har en kapasitet på 860 liter.
Dieseltanken er en del av kjølen og rommer 1180 liter.
SYSTEMER:
Navigasjonssystem: B & G Hydra 330 System
Autopilot: B & G ACP-2
Kortbølgeradio: Skanti HF-SSB
VHF: COMPACT VHF RT 2047/D
AIS-transponder/responder: AIS True Heading CTRX Graphene
Skipets nettverk: NMEA 0183
ASYNJA er en stagseilskonnert som ble ferdigstilt høsten 1990 - registrert i 1991.
Design og konstruksjon ble inspisert av det svenske Sjøfartsverket.
Skroget er bygget i fartøystål, overbygg, dekk og cockpit i rustfritt stål (4 mm herdet stål - fartygstaal).
Dekket på båten er dekket med kork, som er svært lett å vedlikeholde og behagelig å gå på.
Båten er ideell for langdistanseseiling, havseiling og har reist det meste av veien rundt jorden og er egnet for seiling i Arktis. Båten er utstyrt med alt tenkelig utstyr for jordomseiling og for å bo i båten som en seilende husbåt.
Stagseilriggen bærer fire forseil, storseil og er forberedt for spinnaker. Rulleseilene er originale, men