Swiftsure 33 – Centerboard Drop Keel (Draft 1 meter keel up)
Merke
Swiftsure
Modell
33 – Centerboard Drop Keel
År
1962
Motor
Yanmar 2GM 20
Brændstof
Diesel
Lengde
10,08 m (33,1 ft)
Bredde
3,05 m (10 ft)
Dybde
1,07 m (3,5 ft)
Vekt
5,2 ton
Skrog
Glassfiber
Location
Lagos, PT
EUR 17 990
NOK 211 300*
*
Prisen er konverteret til din lokale valuta baseret på den aktuelle valutakurs
Swiftsure 33 – Centerboard Drop Keel (Draft 1 meter keel up)
En ekte klassisk seilbåt fra 1962 i god stand for sin alder med mange oppdateringer de senere årene, som ny rigg (komplett med ny mast, bom, stående rigg, seil osv.), oppdaterte batterier, ankervinsj, ny vanntank og mye mer. Priset for et raskt salg og klar til sjøsetting.
Den perfekte båten for både seiling på åpent hav og inn i grunt og kystnært farvann som kanalene i Europa. Flott båt for seiling alene eller for et par. Alt på båten er forenklet for å gjøre livet om bord og vedlikeholdet enklere, men fortsatt stor komfort for å leve om bord mens du seiler.
Dette er den opprinnelige utformingen av Swifture, men også senere modeller som ble markedsført som COMMODORE SWIFTSURE, ble begge solgt gjennom Seafarer Yachts. Så en kj
En ekte klassisk seilbåt fra 1962 i god stand for sin alder med mange oppdateringer de senere årene, som ny rigg (komplett med ny mast, bom, stående rigg, seil osv.), oppdaterte batterier, ankervinsj, ny vanntank og mye mer. Priset for et raskt salg og klar til sjøsetting.
Den perfekte båten for både seiling på åpent hav og inn i grunt og kystnært farvann som kanalene i Europa. Flott båt for seiling alene eller for et par. Alt på båten er forenklet for å gjøre livet om bord og vedlikeholdet enklere, men fortsatt stor komfort for å leve om bord mens du seiler.
Dette er den opprinnelige utformingen av Swifture, men også senere modeller som ble markedsført som COMMODORE SWIFTSURE, ble begge solgt gjennom Seafarer Yachts. Så en kjent båt tilbake i tid. De første båtene som ble bygget av G. deVries Lentch, Inc., hadde et fast kabinbord med to bordplater som kunne foldes ned når de ikke var i bruk. I akterenden av bordet er det en hul stang i rustfritt stål som går fra kjølen til undersiden av kahyttaket - en ledning for senterbordets kontrollkabel. SWIFTSURE har dekksbeslag og innredning i bronse og mahognikanter.
Gå om bord i den komfortable cockpiten på denne klassiske yachten, godt beskyttet ettersom den har et akterdekk bak cockpiten, og du sitter lavt og beskyttet i den dype cockpiten. Det malte dekket (ikke teakdekket!) er bredt, og du beveger deg trygt bak de beskyttende dollbordene, selv på denne relativt lille båten. Når man kommer inn i båten fra cockpiten, finner man vask og gasskomfyr på babord side og instrumenter/navigasjon på styrbord side. I salongen er det et sammenleggbart bord i midten og to sofaer (som kan brukes som ekstrasenger) på hver side. I baugen ligger eierlugaren med tilgang til toalettet (komposttoalett - en flott løsning som er luktfri og ikke krever noen tank). Takhøyden er ca. 190 cm i salongen/pentryet.
Båtens størrelse er optimal for billig fortøyning i småbåthavner og også for grunne innseilinger i bukter og områder som ikke er tilgjengelige for mange andre seilere. Fair Endavour ligger for tiden på land hos Sopromar (verft) i Lagos, men skal etter planen på vannet igjen senere i år.
De nåværende eierne har hatt Fair Endavour siden 1986. Tidligere seilte de på østkysten av Storbritannia, der den skråstilte kjølen var praktisk fordi det var en svært grunn kyst.
I feriene seilte de langs den nordfranske kysten. På slutten av 80-tallet seilte de Fair Endeavour nedover de franske kanalene til Middelhavet, der krengningskjølen igjen var viktig på grunn av de grunne farvannene. Deretter seilte de et år langs Middelhavskysten, blant annet til Italia, Korsika og Elba. De neste årene tilbrakte de på vestkysten av Storbritannia, for det meste i Wales, samt noen turer til Irland. Da barna kom, dro de tilbake til østkysten og tilbrakte deretter et par år med seiling til Nederland, der barna nøt den trygge seilingen på Veerse Meer. Et nytt masteløft og et cruise i Den europeiske kanal til Middelhavet gjorde det mulig med mange sommercruise med familien i det vestlige og østlige Middelhavet. I 2019 kom masten ned igjen, og de brukte havnen i Valence ved Rhône til å organisere den nye masten og riggen før de satte kursen ut i Middelhavet for et vintercruise langs den franske og spanske kysten.
Siden de kom til Portugal, har de utforsket Algarvekysten. Men nå, på grunn av mange andre eventyr og planer, er de klare til å la henne gå til nye eiere.
Suvey-rapporten er tilgjengelig fra mai 2022. Båten er for tiden registrert i UK Small Ship Register, men har vært i EU under Brexit og har derfor status som momsbetalt i EU.
Utstyr og fakta:
Generelt:
- Modellår 1962
- HIN/skrognummer: 304493
- Navn: SY Fair Endeavour SY Fair Endeavour
- Lengde: 10,08 m
- Vannlinjelengde (LWL): 6,99 m
- Bredde: 3,05 m
- Dybgang: 1,07 (kjølen oppe) 2,01 m (kjølen nede)
- Deplasement: 5216 kg
- Ballast: (støpejern): 1542 kg
- Masthøyde (broklaranse) 19,50 m
- Planløsning med en master/forlugar og 2 køyeplasser i salongen.
- Ett toalett/bad
- Motor: Yanmar 2GM 20 - 16 hk, 2-sylindret diesel (1986)
- Motornummer: 06586 (ukjent antall timer, men motoren var ute for overhaling og ventilbytte i 2019)
- Aksel med 3-bladet bronsepropell
- Dieseltank i rustfritt stål, ca. 90 liter (2018)
- 18 kg DELTA-anker og lang 8 mm galvanisert ankerkjetting kombinert med tauverk for dypere forankring.
- Lofrans manuelt ankerspill i baugen
Navigasjon og elektronikk
- Kompass: Plastimo Contest
- GPS, ekkolodd / logg: Vindhastighet og retning
- B&G V7 Plotter med flere kart for Europa
- B&G AIS med splitter (2023)
- VHF: B&G V50 GMDSS VHF
- VHF 2: Håndholdt Cobra
- "NASA" vindhastighet og -retning (i forsalongen - men fungerer ikke for øyeblikket)
Rigg og vinsj:
- Type 1 spredersloop (splitter ny Z Spars Rigg 2019)
- Mast: Dekkssteppet 1-spreder Jeckells, mast og bom i aluminium (2019)
- Stående rigg (ny 2019)
- Løpende rigg i meget god stand (fornyet i løpet av årene)
- Furler Genua
- Bakstagstrammer fra cockpit
- Vang: Z Spars, fra cockpit
- Vinsj: Lewmar 2-trinns 40 i cockpit og Andersen 18 på masten
Seil
- Lattet storseil (2019)
- Reving av storseil: 3 trinn til reving
- Genua på Furlex
- Stormseil
- Cruising Shute (lettvindseil)
- Spinaker-stang - original trestang
Batterier og lading
- Lader 220v - 12v
- Batterier nye service-/startbatterier
Vann, oppvarming og sanitæranlegg
- Kjemikalier Komposteringstoalett (fungerer perfekt og krever ingen holdingtank)
- Håndvasker i bysse med manuelle pumper
- 2-bluss gass/propan-komfyr
- Elektrisk kjøleskap - 220v/12v
- Automatisk lensepumpe (2025)
- Manuell lensepumpe i cockpit (2025)
Sikkerhet og diverse
- Brannslukningsapparat
- Brannteppe
- Redningsbøye, redningsvester, livliner, nødbluss (må oppdateres) etc.
- Jolle og 2,5 hk Suzuki påhengsmotor i meget god stand.
Oppdateringer og vedlikehold de siste 4-5 årene:
Maling av skrog og dekk
Nyere arbeid:
2025. Nye Vetus marine batterier montert. Nye manuelle og automatiske lensepumper montert.
2023 B&G AIS med splitter montert.
2023 B&G nytt ekkolodd og logg montert.
2022 Sopromar byttet ut rorlagre, busker og fjæring.
2022 Alle hudbeslag og ventiler byttet ut med nye Tru-Design-beslag.
2021 Epoksybehandlet. 5 lag gelcoat. Anti-fouled.
2020. Sopromar slipt skrog.
2019 - Nytt storseil. Jeckell hovedmastsystem.
Z Spars nye Z501 Mast montert for enkeltspreder, dekk trappet, masthead rigg.
Z Spars nye Z362 Boom utstyrt med 3 x skive rev og outhaul. Reef kroker montert.
Z Spars ny middels stiv vang.
NASA LED Tri-hvitt lys montert.
NASA Cruiser vindsystem v2 montert - fungerer for øyeblikket ikke.
Dekk flom dampende lys montert - fungerer for øyeblikket ikke.
Hawk VHF-antenne montert
Vinsjputer og mastblokker montert.
Lazy jacks montert
2019 - Yanmar 2GM-motoren fra 1986 ble fjernet og fikk en generell overhaling og ventil
ventilutskifting.
2018 - Ny drivstofftank i rustfritt stål montert.
Inventar:
Rullende forseil.
Storseil (2019)
Storseil
Cruising skute
NMEA backbone-system.
B&G kartplotter
B&G DSC VHF
B&G AIS på en B&G splitter.
Brannslukningsapparater / teppe.
Pyroteknikk (foreldet) og sikkerhetslinjer.
Vindscoop
Navigasjonsskilt i dagslys/radarreflektor
Trådløs elektrisk pumpe for jolle
Ledninger for landstrøm
Dometic 12v/240v kjøleskap
Gasskomfyr med 2 brennere (ikke kardang).
Campinggass.
En ekte klassisk seilbåt fra 1962 i god stand for sin alder med mange oppdateringer de senere årene, som ny rigg (komplett med ny mast, bom, stående rigg, seil osv.), oppdaterte batterier, ankervinsj, ny vanntank og mye mer. Priset for et raskt salg og klar til sjøsetting.
Den perfekte båten for både seiling på åpent hav og inn i grunt og kystnært farvann som kanalene i Europa. Flott båt for seiling alene eller for et par. Alt på båten er forenklet for å gjøre livet om bord og vedlikeholdet enklere, men fortsatt stor komfort for å leve om bord mens du seiler.
Dette er den opprinnelige utformingen av Swifture, men også senere modeller som ble markedsført som COMMODORE SWIFTSURE, ble begge solgt gjennom Seafarer Yachts. Så en kj