Prisen er konverteret til din lokale valuta baseret på den aktuelle valutakurs
Unik 40-fods One-Off Svensk Ketch (SALE PENDING)
Båten ble opprinnelig bygget i Trosa i Sverige mellom 1968 og 1973 og ble seilt av designeren selv i 25 år før han gikk over til motorbåt. Siden den gang har Pelican II hatt tre eiere, inkludert den nåværende eieren som har tatt seg av båten siden 2003, der den har blitt brukt til familieturer langs den skandinaviske kysten om sommeren og helgeturer.
Pelican II er en komfortabel 40-fots ketch som med sin solide konstruksjon av kryssfiner på galvaniserte jernspant og en 2000 kg tung blykjøl er stabil, sjødyktig og usynkbar takket være innebygde oppdriftshjelpemidler.
Om skipet er uthevet:
- 27 HK Yanmar 3GM30F dieselmotor med ca. 3 080 timer
- Storseil (Høj Jensen 2001), mesan (Høj Jensen 2
Båten ble opprinnelig bygget i Trosa i Sverige mellom 1968 og 1973 og ble seilt av designeren selv i 25 år før han gikk over til motorbåt. Siden den gang har Pelican II hatt tre eiere, inkludert den nåværende eieren som har tatt seg av båten siden 2003, der den har blitt brukt til familieturer langs den skandinaviske kysten om sommeren og helgeturer.
Pelican II er en komfortabel 40-fots ketch som med sin solide konstruksjon av kryssfiner på galvaniserte jernspant og en 2000 kg tung blykjøl er stabil, sjødyktig og usynkbar takket være innebygde oppdriftshjelpemidler.
Om skipet er uthevet:
- 27 HK Yanmar 3GM30F dieselmotor med ca. 3 080 timer
- Storseil (Høj Jensen 2001), mesan (Høj Jensen 2001), rullegenua (ProFurl fra 2009 med Høj Jensen 2017), spinnakerstang
- GPS-navigator koblet til VHF-radio, stasjonær VHF med selektivt anrop
- Ploganker med 30 m kjetting (baug), Bruce-kopi med 5 m kjetting og 50 m bånd (akter)
- 6 køyeplasser
- Trykkvannssystem (varmt og kaldt) oppvarmet av både motor- og landstrøm
- Cockpitdusj med varmt og kaldt vann
- Innebygd toalett (uten holdingtank, lovlig for båter bygget før 1980 i Danmark)
- Cockpittelt, sprayhood og soltak
- 220 V-installasjon med HFI-relé
- Dobbelt alkoholkomfyr med ekstra induksjonstopp
- Kjøleboks med automatisk veksling mellom 12 V og 220 V
- TV med digitalantenne (montert i mesanmasten)
Valgfritt ekstrautstyr:
- Gummibåt med elektrisk motor (2020), lader og akkumulator
- Spesialtilpasset vinterpresenning og robust vinterstativ
- Inverter (150W, 12V til 220V)
- Båtplass betalt for 2024 (kan overtas av ny eier)
Siste vedlikehold og oppgraderinger
Motor:
- Profesjonelt vedlikeholdt (2003-2005), årlig service av eier (2006-2024)
- Nytt startrelé og startmotor (2024)
- Aquadrive og motorfeste skiftet ut (2015)
Skrog:
- Årlig bunnmaling, skrapet bunn for 4-5 år siden
Vinterlagring:
- Fullt dekke hver vinter med tilhørende stillas og presenning
Pelican II har de siste 20 årene seilt på den svenske vestkysten, i Oslofjorden, via Göta kanal til den svenske østkysten og gjort flere turer til Bornholm og den blekingske skjærgården.
Båten har ligget på land hver vinter, tildekket og jevnlig vedlikeholdt med bunnmaling, polering og vårrengjøring fra 2003 til 2024. Den er i utmerket stand og klar for nye eventyr.
Båten ble opprinnelig bygget i Trosa i Sverige mellom 1968 og 1973 og ble seilt av designeren selv i 25 år før han gikk over til motorbåt. Siden den gang har Pelican II hatt tre eiere, inkludert den nåværende eieren som har tatt seg av båten siden 2003, der den har blitt brukt til familieturer langs den skandinaviske kysten om sommeren og helgeturer.
Pelican II er en komfortabel 40-fots ketch som med sin solide konstruksjon av kryssfiner på galvaniserte jernspant og en 2000 kg tung blykjøl er stabil, sjødyktig og usynkbar takket være innebygde oppdriftshjelpemidler.
Om skipet er uthevet:
- 27 HK Yanmar 3GM30F dieselmotor med ca. 3 080 timer
- Storseil (Høj Jensen 2001), mesan (Høj Jensen 2